הרה"ח ר' אהרן כהן
קופצים למים ונבחנים
אלפי לומדי 'הדף היומי' הצטרפו בחודש האחרון למסגרת מבחני 'דרשו'. בלב רוטט ורוגש נכנסו והתקבלו בסבר פנים יפות. מול המבחן ובמתח קל ישבו ותמצתו את עמל לימודם החודשי. עם סיום המבחן המסכם את לימודם החזירו את המבחן לידי האחראי, ובסיפוק ובאושר המשיכו בהתחדשות בהמשך ההשקעה לזכות לדעת את הלימוד, בדרך למבחן הבא…
לצד כל היש הגדול זה ישנם עדיין רבבות ואלפים המשקיעים ולומדים בעקביות את 'הדף היומי' או שאר הלימודים, אך לכדי מבחן עדיין לא הגיעו. רבים מהם אף ביקשו ומבקשים: המשיכו להעלות את הנושא על סדר היום, אל תניחו לנו לשכוח מזה. תקוותנו שגם נזכה ונגיע לזה…
על כן פנינו השבוע לשיחה עם המחנך הידוע הרב פנחס ברייער שליט"א – שזכה והוא אישית אחד מאלפי הנבחנים החדשים – לשמוע ולהשכיל, בתקווה שהדברים הנעימים היוצאים מהלב יביאו עזר וסיוע לכל אחד בהמשך התקדמותו האישית בלימוד וידיעת התורה.
"לכולנו יש רתיעה והסתייגות מהמבחנים", מקדים הרב ברייער בחיוך, "מהחיידר או מהישיבה. המושג מבחן מעביר לנו כמין צמרמורת לא מענגת. כך, שקודם כל אנחנו צריכים פשוט לנפץ ולנצח את הפחד הזה לגמרי. ברגע שנקלוט ונרגיש שזה בסך הכל 'טריגר' ועזר אישי שנצליח להתקדם, כל הגישה תהיה משוחררת ונעימה ביותר".
- איך באמת מתגברים על הפחד? נוגעים אנו בליבת העניין.
"לדעתי, אחת הסיבות שאנו מפחדים מההצטרפות למסגרת המבחנים היא, שהרי ממילא לא נצליח להיבחן גם בנזיקין, קדשים, אז מה, ניבחן וניכשל?!
"העצה הפשוטה לזה, היא השינוי בגישה: מעכשיו נחשוב כפי האמת לאמתה. כל מבחן הוא רווח של מיליון דולר. האם נעשה את כל המבחנים ונהיה מיליארדרים? לא בטוח. אבל כל מבחן מהווה רווח שלעצמו. אתה יודע מה זה לדעת מסכת שלמה. כזה רע לדעת מסכת ברכות?! ומי מדבר לדעת גם מסכת שבת?!
"אני זוכה ומוסר שיעור בסדר 'הדף היומי' בשעות הבוקר", מוסיף הרב ברייער, "חברי השיעור כבר רגילים למשפט אתו אני מסיים את השיעור. 'למדנו דף גמרא. היה שווה לקום'. כשאכן זה הרעיון, מותר וכדאי לשאוף ולחלום על דברים גדולים, אבל רצוי כל העת לזכור: כל התקדמות ותוספת קטנה, הכל רווח!".
- מהי באמת המעלה להיבחן על הלימוד?
"קורה ובן אדם מדבר בטלפון ומישהו מקריא לו מספר טלפון הנחוץ לו, כשהוא מבקש מחבר: 'תזכור רגע את המספר…'. כמה שניות צריכות לעבור עד שהלה ישכח בכלל את המספר? לא הרבה. אך מה יקרה באם אביו יבקש ממנו תזכור את המספר…
"מה ההבדל? למה שם אחר דקה הוא כבר לא זוכר בכלל את המספר, וכאן שביקשו ממנו לזכור הוא זוכר את זה אפילו אחר יום", הוא שואל רטורית כשהוא ממשיך בנעימות, "אלא למוח שלנו מגיע הרבה הרבה חומר ואינפורמציה, כל החומר מגיע והולך. אך ברגע שהמוח מקבל את השדר, זה משהו חשוב, אז המוח מאכסן את זה באופן שעומד לנו לזיכרון.
"וזה בעצם הרעיון של המבחן – כשאנו מתיישבים ללמוד, אז ברגיל אנחנו מתאמצים להבין וכו', אך ברגע שהמוח שלנו יודע שאחר שבוע או חודש יש גם מבחן אז הכל מקבל יחס אחר לגמרי. וזה נכנס ונשמר בזיכרון".
- יש הבדל בלימוד עצמו?
"מה השאלה?", מתלהב הרב ברייער. "מתיישבים ללמוד וכל הזמן בתת־מודע זוכרים: אנחנו הולכים להיבחן על הלימוד, אין מצב לחפף חס ושלום, צריכים להבין ולדעת הכל על בוריו". למשל הוא מציין רעיון שאגב הולך ומתפשט מאוד אכן לאור ההתרבות הגדולה של הנבחנים, "בשיעור שלנו הוספנו, ובכל סיום שיעור אנו משקיעים כמה דקות לסכם בקצרה מה למדנו היום, כשכל הלימוד הוא אמנם ברמה של להבין, אך גם לדעת".
- איך היה המבחן הראשון?
"כמו שהקדמתי, את הרתיעה והפחד מהמושג 'מבחן' עלינו לשבור. על כן למבחן הראשון ניגשתי, אף שהרגשתי שעדיין אינני מוכן כראוי וכדומה. אך זאת ידעתי, אני חייב 'לקפוץ למים'. כעת בחודש השני אני בהחלט מרגיש שכל הלימוד כבר נעשה בצורה הרבה יותר ברורה וחזקה בדרך להצליח במבחן בסייעתא דשמיא.
"בכלל", מבקש הרב ברייער לציין, "נכנסתי כאן בעירנו אשדוד למוקד המבחן בבית המדרש של בעלזא ברובע ג' ופשוט התרגשתי. השולחנות היו מלאים בכל הסוגים והגוונים, אברכי כולל צעירים לצד זקני תלמידי חכמים, בעלי בתים ואנשי מעשה, כולם ישבו שקועים וממלאים את התשובות לשאלות בשיא החיוניות. זה היה פשוט מדהים. שווה רק לבוא ולראות".
- מה תענה לחבר או מכר שיתעניין האם להצטרף למסגרת המבחנים?
"מ'לא להיבחן' בטח לא תדע. באם תיבחן זה ספק", הוא נשמע מחויך. "כבעל ניסיון אשוב ואומר: צריך לקפוץ למים, לאחר מכן לומדים וקולטים יותר טוב איך וכיצד כדאי להתכונן. בכל מקרה", הוא מטעים, "לאחר המבחן הראשון, שכשכבר ניסו וראו מה זה מבחן, כל הלימוד מקבל גישה אחרת לגמרי. משהו ששווה וחייבים לטעום", הוא מסיים בסיפוק מאושר ומגרה.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]