לרגל היארצייט הראשון של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל יצא לאור ספר 'שפתי אייל' מהגאון רבי משה חליוה שליט"א, הכולל שאלות ותשובות, חידושי תורה ועובדות והנהגות אשר זכה המחבר שליט"א לשמוע ולקבל ממורו ורבו, מרן זצ"ל. הספר יצא לאור לעת עתה בעותקים בודדים בלבד, ע"י מכון 'גם אני אודך' בראשות הרה"ג רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א.
לרגל ימי החנוכה הבאנו מתוך הספר שלוש שאלות מעניינות בענינא דיומא, ששאל המחבר שליט"א את מרן זצ"ל, ותשובותיהן בצידן.
• הדלקת נרות חנוכה – בצד שיש בו רחוקים משמירת תומ"צ, או בצד שיש בו חרדים?
שאלתי ממו"ר זצוק"ל, באופן דיש בצד אחד של הבית עוברי דרכים הרחוקים משמירת תורה ומצוות, ובצד שני ישנם עוברי דרך החרדים לדבר ה' – היכן עדיף להדליק את החנוכיה? אם בצד החילוניים, ומשום פרסומי ניסא טפי, או בצד דהחרדים?
ומו"ר זצוק"ל התבטא בחריפות גדולה, דאטו אכפת להחלונים מזה? והוי כמדליק לגויים, דאטו יש בזה משום מפרסומי ניסא? ושאלתי למו"ר זצוק"ל דבשבת (כ"א ב') נתבאר דשיעור ההדלקה עד דכליא ריגלא דתרמודאי, והא הוו גויים? והשיבני דזה לענין שיעור הזמן עד שהם הולכים אך לא בשבילם.
• בקשות בשבת 'זאת חנוכה'
שאלתי ממו"ר זצוק"ל אם אפשר להתפלל ולבקש בקשות בזאת חנוכה שיוצא בשבת, דידוע מהספה"ק דזאת חנוכה הוי גמר החיתום.
ותיכף ומיד אמר דהבני יששכר אומר את זה (=דזאת חנוכה הוי גמר החיתום). אמנם למעשה אמר מו"ר זצוק"ל: "אפשר להתפלל בערב שבת, זה בדיוק אותו דבר".
• לימוד הלכות חנוכה באמצע הסדרים
שאלתי ממו"ר זצוק"ל אם לימוד דהלכות חנוכה קודם חנוכה באמצע הסדר הוי ביטול תורה "באיכות", וכגון שדרכו ללמוד בסדר בבא קמא וילמד עתה תחת זה הל' חנוכה.
ואמר לן בתמיהה: "וכי אם לומד בבא קמא ועתה לומד בבא מציעא, זה ביטול באיכות? גם זה תורה, ואף את זה צריך ללמוד. הרי צריך לדעת הלכות חנוכה". תו הוסיף, דזה נקרא כהלכות חג בחג, דעומד על הפרק.