באיזה אופן מותר להנמיך את הגז ביום טוב ?

ד' תשרי תשפ"א - סימן תקי"ג- סעיף ח'- סימן תקי"ד - סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אסור לאכול אפרוח שנולד ביום טוב? האם מותר לאדם לכבות אש ביום טוב כדי שביתו לא יישרף? ומדוע אסור לכבות אש ביום טוב כדי למנוע את שריפת הקדירה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ה', סימן תקי"ג סעיף ח' – סימן תקי"ד סעיף א']

אכילת אפרוח שנולד ביום טוב

אפרוח שנולד ביום טוב, אסור באכילה ובטלטול עד מוצאי יום טוב, משום שהוא מוקצה, ואפילו לשיטה המתירה מוקצה ביום טוב וכמבואר לעיל (בסימן תצ"ה סעיף ד') במוקצה גמור גם הוא מודה שיש מוקצה ביום טוב, והרי האפרוח הוא מוקצה גמור, משום שעד שהוא לא יצא לאוויר העולם, הוא לא היה ראוי לכלום ואפילו לא לכלבים, ובאופן שנולדה ביצה בשבת שלפני יום טוב, הביצה אסורה, ומבאר המשנה ברורה, שעצם לידת הביצה היא הכנה משבת ליום טוב, ומביא המשנה ברורה מחלוקת, האם איסור זה הוא מדאורייתא או מדרבנן.

כיבוי אש כדי למנוע את שריפת ביתו

אמנם כיבוי מותר ביום טוב לצורך אוכל נפש וכמו שכתוב לעיל (בסימן תק"ז סעיף ד', וזה לשון השולחן ערוך, 'וכשם שמותר להבעיר לצורך אוכל נפש, כך מותר לכבות לצורך אוכל נפש, והרי זה כמניח בשר על גבי גחלים, שאין בזה חשש כיבוי, וכן נהגו)' זה הכל לצורך אוכל נפש, אבל כיבוי שהוא לצורך דבר אחר, כגון, לכבות אש כדי שהבית לא יישרף, אם אין שם סכנת נפשות, אסור לכבות, וכן לא מכבים את הבקעת אפילו כדי שלא יתעשן הבית, וכל שכן אם מכבה כיוון שהוא חס על הגחלת שהדבר אסור, ואסור לכבות אפילו בשביל שהקדירה לא תישרף, משום שהכיבוי לא מסייע לעצם הבישול של האוכל, אלא רק מונע נזק, וממילא זה לא כיבוי לצורך אוכל נפש, וכן אסור לכבות את הנר כדי לשמש מיטתו, ומביא הביאור הלכה, שמעיקר הדין, אם אין לו עצה אחרת, מותר לכבות את הנר לצורך כך, אבל לא מורים כך לאחרים, ודעת האחרונים שלא לסמוך על זה.

מביא הרמ"א, יש אומרים שהאיסור לכבות הוא דווקא אם אפשר להציל את הקדירה בלי כיבוי, כגון שיכול לעשות אש במקום אחר ולהעמיד את הקדירה שם, או שיש לו מקום בחוץ שיכול להשליך בו את הבקעת ולא לכבותה ממש, אבל אם אין באפשרותו להציל או לבשל הקדירה באופן אחר מלבד פעולת כיבוי, מותר לכבות, וכן בעניין שריפת בית, אם יישרף הבית ולא יהיה לו מקום לאכול שם, ויפסיד סעודתו, דהיינו, שאת עצם הסעודה הוא יכול להציל, ורק לא יהיה לו מקום לאכול, מותר לכבות, אבל אם יש לו בית אחר לאכול שם, אסור לכבות בגלל הפסד ממון, ועיין אבל מבואר בשולחן ערוך לעיל (בסימן של"ד סעיף כ"ו) שבזמן הזה שאנחנו גרים בין הגויים ויש חשש של סכנת נפשות אם לא יכבו את האש, מותר לכבות אפילו בשבת.

הנמכת גז ביום טוב

בספר שמירת שבת כהלכתה מבואר, שאסור להנמיך את הגז ביום טוב, משום שהוא יכול להדליק אש אחר, משמע מדבריו, שאם אין לו אפשרות להדליק אש אחרת, מותר להנמיך את הלהבה של הגז, כדי שתהיה ראויה לבישול שהוא מתכוון לבשל.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן