נר נשמה ליוה"כ
ישנן בשוק פחיות נר נשמה של 24 שעות, ויש של 26 שעות. יש להיזהר לקראת יום הכיפורים להדליק דווקא נר נשמה של 26 שעות, כדי שבמוצאי יום כיפור עדיין ידלק ויוכלו להדליק מ'נר ששבת', כי הרי מדליקים מיד לאחר הסעודה המפסקת בעוד השמש בתוקפה, והנה לאחר 24 שעות, בזמן תפילת מנחה או תחילת נעילה הנר כבה, וחבל.
את נר הנשמה של 24 שעות אפשר להדליק ליארצייט, אבל לא ליום כיפור.
פן נוסף לבעיה
כיון שראיתי שהעליתם את הנושא של הפקחים של 'אגד', שגובים תשלום באמצע הנסיעה, רציתי לעורר תשו"ל בענין נוסף.
אני נוסע לירושלים, והרבה פעמים האוטובוסים הם פרטיים ועוצרים לשלם בצומת מרכזי באמצע הדרך. בדר"כ יש 2-3 פקחים במקום, ולפעמים קורה שיש כמה אוטובוסים ואז צריך להמתין זמן רב. הסיבה לדבר: בעוד שבחברות אחרות, לדוגמא 'קוים עילית' בביתר, כשהפקחים עולים לגבות תשלום הם מגיעים עם מכונה מקורית כמו שיש לנהג, ובתוך שניות הכל נגמר.
אבל באגד הם עולים עם האייפונים שלהם, ולוקח הרבה זמן עד שהכרטיס נקלט, כך יוצא שכל בן אדם משלם במשך כמעט דקה שלמה. דבר נוסף, ישנם כרטיסים שהאייפון לא מצליח לזהות אותם, ואז הפקח מודיע ביובש: 'הכרטיס שלך לא תקין', ומכריח לשלם מחיר מלא.
בכבוד רב, ק.נ.
לתקן את העוול
ברצוני להעלות מעל דפי העיתון את מחאתי לגבי מכתב שחתום בשם הזהה לשמי, אבל הדבר לא על דעתי וכמובן ללא ידיעתי כלל. הדבר חמור במיוחד, שאדם מהצד רואה מחצית התמונה ולא יכול לשפוט, ואת זאת לכתוב לעיתונות.
אנו משפחה שרואים בהערכה ובהערצה את התרבות התורנית באשדוד, אשר מאז שקמה עושה רבות למען הציבור, כמו תוכניות איכותיות (מלאות ערכים), טיולים למשפחות, אטרקציות ועוד… והכל בסבסוד שכל תושב יכול ליהנות עם משפחתו, גם אם אין באפשרותו הכלכלית, והכל על טהרת הקודש. הסיפור בקיץ האחרון בנסיעה לים המלח, שנהג האוטובוס יצא בשעה 10:00 בדיוק ולא המתין כ-10 דקות, למרות שבני בן ה-10 ביקש, הפציר ובכה, אך לנהג לא היה אכפת, הוא לא רצה להמתין ופשוט נסע עם כל התיקים ובני.
המקרה נודע לאחראית מתרבות תורנית הגב' ח., אך האוטובוס היה כבר בכביש שלא ניתן לחזור. היא התקשרה אלינו כדי שניקח מונית, אך אנו הסתדרנו ולקחנו הסעה שהיתה במקום בס"ד. מאחורי מקרה זה עומד סיפור מדהים של השגחה, אך מעט ארוך להביאו מעל גבי העיתון. מוסר ההשכל אומר, שבכל מקום שאדם נמצא – הבורא איתו ועוזר לו, ואדם הרואה מן הצד לא יכול לשפוט בלי לראות את התמונה בשלמותה. וכאן המקום להודות לתרבות תורנית באשדוד, על כל מפעלה המבורך, ולג' ח. אשר דאגה וטיפלה בנו מיד כשנודע לה (תוך מס' דקות).
בברכת שנה טובה ובתודה מראש
ח. בובליל
ידיעה עצומה לימים הנוראים
כתב רבינו הרש"ש הקדוש, רבי שלום שרעבי, בספרו 'נהר שלום': "'נחפשה דרכינו ונחקורה' וכו', כל אדם לפי שיעורו, אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שלא יפחות כל אדם לשוב מאיזה חטא קל או חמור – ואז זוכה להיות בעל תשובה, ומכריע את עצמו וכל העולם לכף זכות. ונכתב בספר צדיקים לחיים!" (ע"ד, ע"א). במילים אחרות: כל מי שיקבל על עצמו קבלה אחת ואפילו קטנה, ויעמוד בה כל השנה, הרש"ש הק' אומר שהקבלה הזאת תהיה לו למליץ יושר בשעת דינו, ויכתב לחיים בספר הצדיקים!!!
בברכת כוח"ט בספרן של צדיקים גמורים
אברהם בר שמואל
זכויות עצומות בטרחות מועטות
חסד עצום ונדיר, לזכות להיות שותפה בשמחת 'בר מצווה' של ילד נזקק או בשמחת 'שבע ברכות' למעוטי יכולת ע"י השתתפות בחלק שנוח, אחת לכחודשיים.
כגון: הכנת סלט / אפית עוגה / קנית חד פעמי / קנית שימורים / עזרה טלפונית מביתך למתנדבות ע"מ לסייע בעריכת השמחה / העברת מוצרי השמחה ברכב מהמרכזות באזור למקום השמחה, ובכך לקנות זכויות עצומות ליום הדין.
שהרי כותב בעל ה'שדי חמד' ערך מצוה: "מצוה שנעשית בשותפות, כל אחד זוכה בשכר כולם"
אשרי הזוכה!
עשרות שמחות של נזקקים מצפות לך
ניתן להתקשר לפלאפון: 050-4121993, 050-4108621, 02-5807191.
בשמחות
תורת חיים ואהבת חסד
רצינו לעורר ביומא דהילולא רבא של מרן ה'חפץ חיים' זי"ע, שנלב"ע בראדין לפני שמונים וחמש שנים – על דבר לימוד בספריו הקדושים שהותיר אחריו ברכה, ולחזק בענין שמירת הלשון ובין אדם לחברו. לפני שנות דור חילק הגה"צ רבי יהודה זאב סגל ממנצ'סטר את ספרו של החפץ חיים לשתי הלכות ביום לפי לוח לימוד יומי, מה שהפך את הלימוד לנחלת הכלל. כיום חולק גם ספרו 'אהבת חסד' במתכונת כזו ורבים מצטרפים ללמוד זה.
כדי לענות על הביקוש הגובר לספרי 'אהבת חסד', הודפסו על ידי אגודת 'נוצרי לשון' עשרות אלפי ספרים במהדורה מיוחדת, הנמכרים במחירים מיוחדים של 5 שקלים למקבלים על עצמם לימוד יומי למשך חודשיים לפחות מתוך הספרים: כל המקבל על עצמו להשתדל ללמוד בל"נ 4 חודשים בספר ח"ח וכן המקבל ע"ע ללמוד עם ילדיו את הספר "גם אני נוצר לשוני" או "אני ולשוני" זכאי לקבל כל ספר ב-10 ₪ בלבד!
בנוסף, הושקו לאחרונה יוזמות חדשות בנושא, במטרה להקיף את כל שכבות הציבור, מכל הגילאים. כך כל חתן מתלמידי הישיבות הקדושות, מכל החוגים, זכאי לקבל חינם אין כסף 2 ספרי "ח"ח – שמירת הלשון" או "אהבת חסד – אהבת ישראל". להצטרפות לישיבות בלבד: 03-6562824. כמו"כ, בתי ספר ומוסדות חינוך המעוניינים ללמד בספרי הילדים של "נוצרי לשון" זכאים לקבל חינם ספרים ללימוד: לפרטים טל': 052-7172627.
אגודת 'נוצרי לשון'
כבוד וצדק ליצירה היהודית
הנני ליידע את הציבור על כך שהוקם ארגון 'למנצח ונגינות', בפיקוח והכוונת בית דין 'הישר והטוב', על מנת לסייע בידי משתמשי המוזיקה החרדית לשלם ליוצריה, המלחינים, הזמרים, המפיקים וכל מעגל נותני השירות בענף זה – את שכרם.
כידוע, עם התפתחות האמצעים, דיסקים מושקעים ומלאים כל טוב שציבור גדול נהנה משיריהם, מועברים בקלות מאחד לשני, עד שהמציאות היא שקל עשרות מונים לקבל זאת בדרכים אלה, מאשר לרכוש זאת בהגינות ולשלם את התמורה. מציאות זאת גורמת שאנשים מוצאים לעצמם 'היתר' גם היכן שהוא אינו קיים, ובוודאי שאינו מוסרי.
רבים שואלים את עצמם, מה ההגיון וההצדקה שאדם השקיע ממיטב כוחו, מרצו וכישוריו, שכר אנשי מקצוע ושירות ממיטב כספו, והוציא מתחת ידיו יצירה נאה, שמתפשטת במהירות בין ציבור ענק, כאשר מעטים בלבד שילמו את התמורה המבוקשת על ידי הבעלים, אשר גילה דעתו בכל דרך שאינו מסכים להעתקה ולהעברה ולשימוש ללא תשלום.
רבים מציבור יראי ה', הקטנים עם הגדולים, אין ליבם שלם עם מציאות זו, אך מרגישים חסרי אונים והשפעה מול המציאות. וכי מה יעזור לאותו בעל מנגן, מדקדק אחר שימנע עצמו מלשמוע בלי תשלום מול השיטפון העצום.
בקו טלפון שמספרו: *3643 וכן בעמדות 'נדרים פלוס' ברחבי הארץ, ניתן מעתה לשלם עבור כל דיסק, לפרט עבור מה שולם, והסכומים יועברו ליעדם על פי הנחיות הדיינים שליט"א אשר דעתם נוחה ביותר מיוזמה זו והכספים מנוהלים על פי הנחייתם המפורשת.
ע. א. בני ברק
קבלה טובה
ידוע שכל ברכה בכוונה היא (גם) המלכה של הקב"ה בעולם. ועל כן, קבלה נפלאה לימים אלה להתחזק בברכת 'אשר יצר' (שכידוע היא גם עצה נפלאה לבריאות כללית) שממחישה את גדולת ונפלאות הבורא עליו ביתר שאת. מי שירצה לתלות בביתו ברכה (למינציה) ובה גם פרושים והמחשות של הברכה יוכל לקבלה חינם בטלפון 03-6195001.
אפשרי גם לבתי ספר, חיידרים וכד'.
להשגיח בכבוד השבת ולעמוד בכל עוז על משמרתה
ראיתי לאחרונה כמה וכמה פרסומים שונים (לא ב'המודיע', ב"ה), בהם מוצעים לציבור מבצעים שונים, הכוללים הטבות מגוונות – חלקן מגיעות גם מרשתות וממקומות שמחללים בהם, רח"ל, את השבת. נקודה זו של שמירת שבת, כמובן שאינה מופיעה באותם פרסומים, ויש בצבור מי שמתפתים להשתתף במבצעים הללו, מבלי לבדוק במה דברים אמורים.
ועל כך רציתי להתריע, בבחי' 'אין מזרזין אלא למזורזין'. כולנו רוצים לשמור את השבת, כולנו רוצים לכבדה, וכולנו בוודאי רוצים לשמש דוגמא אישית, מול כל אותם עוקרי השבת, אשר מבקשים להופכה לחול חלילה, ולהגדירה כיום של עבודות ושיפוצים. ואשר על כן אין טבעי יותר ואין פשוט יותר, מאשר להקפיד בדברים כגון אלה, ולא ללכת שבי אחר פיתויים, שיש בהם כדי לסייע למחללי שבת, פורצי גדרות.
ומכאן קריאה גם ליצרנים ובעלי מפעלים או חנויות, העובדים עם ציבור מקדשי שביעי: תשיגו מבצעים ומשתפי פעולה עם כאלה ששומרים על השבת, שלא מחללים אותה ולא עובדים בה. ראש לכל, זה עצמו המבצע הכי טוב שיש.
בברכת השבת,
דוד מנדל, בני ברק
לתשומת לב
בימים אלו כולנו משפרים מעשינו. בודאי מרן ה'חפץ חיים' זצ"ל, מליץ טוב על הדור שלנו שעושים כל כך השתדלות לשמור הפה והלשון.
אולי כדאי לשים יותר לב בענייני שמירת הלשון של המכשיר הסלולרי. לדוגמא:
- יושבים באוטובוס, משוחחים בטלפון, ולא שמים לב שזה מפריע לזולת. מי שיושב סביבך, שומע כל מילה.
- יושבים בבית המדרש והשיחה שלו (שמאד חשובה) מפריעה ליושבים סביבו.
יש ב"ה אנשים שלא עונים לפלאפון מתחילת הלימוד עד סוף הלימוד. - לפני התפילה בבוקר, מי מתיר לגברים לענות לסלולרי? ראה שו"ע או"ח סי'פ"ט סי' ב.ג.
- נשים צנועות נמנעות מלשוחח בנייד ברחוב. מה נקרא ענין דחוף – אפשר לקבל הכוונה מרב.
זכות ה'חפץ חיים' זי"ע תעמוד לנו, לשנה טובה ומתוקה
א.ל. ירושלים.
אוהב ישראל אמיתי
לפני שנה חיפשתי איש שיבוא לתקוע בשופר לאדם חולה, ניגשתי למישהו והלה אמר לי: "אני מוכרח לסעוד סעודת חג". עד שפגשתי בחור חב"די בן 15, הוא שמח שמחה גדולה לזכות יהודי במצוה. בדרך לבית החולה נכנסנו למושב זקנים, הבחור תקע שם והתושבים עיניהם זלגו דמעות מרוב התרגשות. נודע לי גם שהבחור הזה נבחן בכל סדרי נשים נזיקין, הרהרתי לעצמי: אלה החיילים של הרבי מחב"ד זצ"ל, המקדשים שם שמים.
ש. פדר, רחובות
זהירות ממידת הכעס
עם ישראל מתכונן בימים אלו, לקראת ימים נוראים בחרדת קודש, מרבים בזכויות ומעשי צדקה וחסד, ובליל ר"ה אוכלים סימנים, ואמירת ה"יהי רציון" וכו', כל אחד לפי מנהג אבותיו. מן הראוי לצטט את דברי המשנה ברורה בהל' ר"ה סימן תקפ"ג ס"ק ה' על חומרת האיסור לכעוס בימים אלו, אפילו לפעמים מחוסר תשומת לב, של כמה רגעים, כל א' יראה לקבל עליו לא לכעוס, אפילו שרואה שהצדק עמו. וניתן לעיין באגרת הרמב"ן על גודל השכר מאלו הנזהרים מהכעס.
בברכת שנה טובה ומתוקה
מ. שווארץ
הדיפלומטיה מתעתעת
הפרסומים האחרונים, המלמדים על רצף הפגישות בין ראש השב"כ לבין ראש הרשות הפלשתינית, והדיווחים על כך שאבו מאזן טוען שיש לו 90 אחוזים הסכמה עם ראש השב"כ בנושאים הבטחוניים, והדיווחים על כך, שראש השב"כ ניסה לשכנע את אבו מאזן שיסיר את ה'וטו' נגד החמס ויראה לעזור להם ולשלם להם שם משכורות – פשוט מתעתעים. כבר לא יודעים מי נגד מי ומי בעד מה. הכל מהומה אחת גדולה ובלתי מובנת. לפתע מסתבר, שדווקא הצד הישראלי, הוא זה שרוצה לדאוג להמשך שלטון החמאס, ודווקא הוא זה שמפריע לו שאבו-מאזן מנסה 'לחנך' אותם לא מבין אבל אומרים שאלו הם כללי הדיפלומטיה. ואגב, אין ספק שראש השב"כ נפגש עם אבו מאזן ומסכם עמו דברים, זה על דעת ראש הממשלה שהוא הממונה הישיר על ראש השב"כ.
איני רוצה לנסות ולהשוות בין טמיר ונעלם מהשגתנו, לבין אילוצים של קרוצי חומר מכל סוג שהוא ובכל תפקיד שהם מחזיקים בו, אבל בכל אופן, לנסות ללמוד משהו. מכך – מותר גם מותר.
ויתכן שיש מקום לדיווחים האלו דווקא לפני ראש השנה. כדי שנבין אנחנו ונפנים, שלא מה שנראה לעין, הוא בהחלט תשקיף המציאות, לא כל מה שנראה בעיני בשר כדבר רע, הוא בהכרח כזה, וגם להיפך. ארועי עולם גדולים הרבה יותר מהאנשים, שחושבים שהם מובילים אותם או מבינים אותם. ולכן, במקום להיתפס למחשבות שווא ולהסיק מהן מסקנות שגויות ולפעמים הפכיות, עדיף שבני אדם יכירו את מקומם, את מגבלותיהם ואת חוסר האונים שלהם.
חיים ש. לוי
(המודיע)