מי שיש לו טלית המיוחדת לשבת, מתי ראוי ונכון לבודקה האם חוטיה כשרים?
הלובש ציצית וטלית יש לו לבודקה לפני לבישתו האם חוטיה שלמים והציצית כשרה, כנפסק בשו"ע (סי' ח סעי' ט) שהוא כדי שלא יכשל בברכה לבטלה. עוד טעם כתב המשנ"ב (ס"ק כב) בשם האחרונים שצריך לבדוק גם מחמת ביטול מצות עשה של ציצית.
ולענין בדיקת חוטי הציצית בשבת, כתב המשנ"ב (שם ס"ק כ וסי' יג ס"ק ז) שגם בשבת יש לבדוק חוטי הציצית, והעולם אין נזהרים בזה. ובטעם הדבר שאין העולם נזהרים בזה, הביא בביה"ל (סי' יג ד"ה קודם) לדון שלטעם המובא בשו"ע שהוא משום ברכה לבטלה, אין סיבה שלא לבדוק בשבת, שאם ימצא שהם פסולים ילבש ולא יברך, ורק לטעמו של המגן אברהם שהחשש שמא ילך בבגד ללא ציצית, א"כ בשבת אפילו ימצא שהטלית פסולה יכול ללובשה בבית כנסת מפני כבוד הבריות שדוחה איסור דרבנן [ראה באריכות במשנ"ב ס"ק ט].
ולמעשה כתב הביה"ל, שהנכון הוא שבערב שבת קודם כניסת השבת, יבדוק הטלית שלו בעת הנחתו בתיק, ואז לא יצטרך לבדוק בשבת.
ומי שיש לו טלית המיוחדת לשבת, וכנהוג בזמננו וכפי המבואר במשנ"ב (סי' רסב ס"ק ה) שטוב לעשות כן לייחד טלית המיוחדת לשבת, כתב הלקט ה'קמח החדש' (סי' ח ס"ק נג) שיותר נכון לבודקה במוצאי שבת כשמקפלה כדי להכניסה לתיק [כי אין רגילים לבודקם שוב לפני שבת].
האם מותר בשבת להדק את הקשר העליון של הציצית שהתרופף?
מדאורייתא אין חיוב לעשות בציצית אלא קשר אחד שאחר החוליה הראשונה, וחכמים תקנו לעשות שאר הקשרים והחוליות [ראה משנ"ב סי' יא ס"ק סו]. ובטעם הדבר שתיקנו חכמים לעשות את שאר הקשרים, כתב בתשובות הגאונים החדשות (סי' קצט) שהוא כדי להדק ולחזק את הקשר הראשון שלא יתרופף.
ואם בשבת התרופף קצת הקשר העליון שבציצית ואינו מהודק כל כך ורוצה להדקו, כתב הקצות השלחן (סי' קכג בדה"ש ס"ק ד) שיש בזה חשש חיוב חטאת, מפני שקודם ההידוק לא היה עשוי מעשה אומן, ועל ידי ההידוק נעשה מעשה אומן. והוסיף, שאם היה הקשר רפוי מאד, דהיינו שהיה רחוק מהקשר שתחתיו, יתכן שחייב אף לדעת הרא"ש (שבת פט"ו סי' א) שכל קשר העשוי לקיימו גם כשאינו מעשה אומן נחשב לקשר מדאורייתא, כיון שקודם ההידוק לא היה עליו שם קשר כלל. וכן דעת הגרש"ז אויערבך (שולחן שלמה סי' שיז ס"ק א אות ה) שאסור להדק קשר או להרפותו, וכן דעת הגר"נ קרליץ (חוט שני שבת ח"ב פל"ד סוף ס"ק ב), והוסיף (שם שעה"צ ס"ק מד) שאף לדעת החזו"א (או"ח סי' נב ס"ק יז) שאין קשר על גבי קשר נחשב כקשר אומן בציצית יש לאסור מעיקר הדין משום שכל קשירתה נחשבת כמעשה אומן.
אכן, אף כשנפרם הקשר האחרון שבציצית שאסור לחזקו בשבת, הורה הגר"נ קרליץ (שם ס"ק יד) שמ"מ מותר ללבוש טלית זו בשבת ואין לחוש שמא ישכח ליקשור, כיון שהציצית כשרה גם בלא לחזק את הקשר.
ובענין הידוק קשר הציצית בבית הכסא, כתב בשו"ת שבט הלוי (ח"י סי' טו אות ב) שמעיקר הדין אין בכך איסור, כיון שאין בזה דיבור ולא מחשבה של דבר שבקדושה, אבל כדאי להזהר, וכן הוא נוהג.
חוטי ציצית שנקשרו אחד בשני, האם מותר להפרידם בשבת?
חוטי ציצית שהסתבכו אחד בשני, האם מותר להפרידם בשבת? כתב המאמר מרדכי (סי' ח ס"ק ט) שמותר הדבר, אלא אם כן היא ציצית חדשה, שהביא בשם גן המלך שאסר משום גמר מלאכה ומתקן.
מאידך, החיד"א (קשר גודל סי' ב אות ג) כתב שאין להפריד את חוטי הציצית בשבת גם אם הם רק סבוכים קצת, וכן כתב השערי תשובה (ס"ק ח). ובטעמם של האוסרים כתב בשו"ת מנחת שלמה (ח"א סי' ט ד"ה וחושבני, שולחן שלמה סי' שז ס"ק טו) שהוא משום מתקן, ואף שהרגילות היא שהחוטים מסתבכים ואם כן אין כאן קלקול ולא תחשב הפרדתם תיקון, מ"מ כיון שבשום פעם אין רגילים לסבכם בכוונה ואף על פי כן מבואר בשו"ע (כאן) שצריך להפרידם, לפיכך נחשב הסבך כקלקול בבגד ונחשבת הפרדת החוטים כתיקון. ודעת הגר"נ קרליץ (חוט שני שבת ח"ב פל"ד ס"ק יא) שלשיטת הרמב"ם (פ"ח מהל' שבת ה"י) שהמפריד פתיל חייב משום מתיר, יש לדון לאסור גם במפריד ציצית משום 'מתיר', ולכל הפחות אסור מדרבנן. והוסיף, שכיון שלדעת הגר"א אין לברך כשהחוטים סבוכים, כשמפרידם הריהו נחשב למתקן.
אכן, כשאין החוטים סבוכים הרבה אלא רק מעט, דעת הגר"נ קרליץ (שם) שאין לאסור מהטעמים הנ"ל, ומותר להפרידם בשבת. וכן כתב בשו"ת אור לציון (ח"ב פכ"ט תשובה ז) שאם הסתבכו רק מעט מותר להפרידם, אך בסבוכים הרבה כעין פקעת אסור להפרידם.