בשבת קודש יחול ראש חודש ניסן, הבה נעיין מדוע נקרא חודש זה 'ניסן'? ואם משום הניסים שארעו בו, הרי מתאים יותר אם היה נקרא 'נס' או 'ניסים', מהו השם 'ניסן'.
תירוץ ע"כ, נבין אחרי שנקרא את הספור הבא: מסופר על הגאון רבי שניאור זלמן פינס – קוטלר זצ"ל אביו של הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל שהיה רבה של העיירה סיסלוביץ, אך מלבד זאת היה מתעסק לפרנסתו בסחר בעורות. בתקופה מסוימת המצב בענף זה היה בכי רע, הדבר נתן את אותותיו בבית, ובני הבית סבלו חרפת רעב נוראה, כמעט לא היה מה לאכול, פת לחם או ירק היו יקר המציאות, ומצרך שלא זכו בני הבית לראות בכל יום, שלא נדבר על שאר הצרכים כמו מלבושים ומנעלים.
לרבי שניאור זלמן היתה קביעות ללמוד בכל יום שעתיים רצופות מידי בוקר אחר תפילת שחרית, על קביעות זו לא ויתר, ובכל נפשו ומאודו קיים אותה במסירות נפש עילאית.
יום אחד הגיע אל ביתם של משפחת פינס – קוטלר סוחר עורות עשיר, ועז רצונו לקנות כמות עורות רצינית, עיסקה שבוודאי היתה מכניסה מעט אור לבית החסר כל של משפחת קוטלר, אך בדיוק באותה עת היה אבי המשפחה הגאון רבי שניאור זלמן בקביעות הלימוד שלו. ניגשה האם לדלת החדר הסגור בו ישב ולמד, ודפקה בחוזקה כמה פעמים, ולשמע שאלתו מה ארע ומה פשר הדפיקות הרמות, השיבה כי סוחר גדול נמצא כאן ורוצה לקנות כמות מכובדת של עורות, וכדאי מאוד שיצא מהחדר כדי לגמור את העיסקה המצוינת. ענה לה האב מבעד לדלת 'לכי אמרי לו שאם הוא מעונין להמתין עד שאגמור עם הקביעות שלי – מה טוב! אם לא, יכול הוא לפנות לדרכו לשלום, אם נגזר עלי למכור את הסחורה, אמכרנה גם בלעדיו, הרי מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד ראש השנה!', ורבי שניאור זלמן המשיך ללמוד ולא יצא מן החדר.
לאחר שנים רבות סיפר רבי אהרון קוטלר זצ"ל כי ההשראה שהעניק אבא לכל הילדים במסירות נפשו לתורה היתה עצומה, והיא זו שנסכה בנו אהבת תורה ללא גבולות, הספור הזה – אמר רבי אהרון זצ"ל – עורר בנו אמונה פשוטה כי מלימוד תורה לא נפסיד מעולם, ומכך רכשנו גם אנו מסירות נפש לתורה.
ספור זה, ועוד רבים כמותו על גאוני הדורות שעסקו גם במסחר לפרנסתם, מעוררים תמיהה על דברי חז"ל על הפסוק 'כי המצוה הזאת… ולא מעבר הים היא – לא תמצא לא בסחרנים ולא בתגרים', הנה אנו רואים שהתורה מצויה במיטבה גם אצל הסוחרים, כך שאל האדמו"ר רבי יצחק מבוהוש, והוא באר כך, חילוק גדול יש בין 'סוחר' לבין 'סחרן', סוחר הוא כזה שעוסק גם במסחר, אבל לא זהו כל עיסוקו וכל יומו, אלא עיסוקו המרכזי יכול להיות אף בתורה, רק מידי פעם הוא סוחר לכמה רגעים, ואילו ה'סחרן' הוא אחד שכל כולו, אונו ומרצו מונחים במסחר, ואכן באדם כזה לא תמצא התורה. רבי שניאור זלמן זצ"ל היה אמנם סוחר, אך לא היה סחרן, ולכן התורה היתה מצויה ושקועה בו ובמשפחתו. זו גם הסיבה שאנו שואפים להיות 'למדנים' ולא מסתפקים בלהיות 'לומדים', כי ה'לומד' הוא גם לומד ואולי גם עוסק בדברים נוספים, ואילו ה'למדן' הוא רק לומד, וזה כל עולמו וזאת כל שאיפתו.
מעתה נבין – אומר האדמו"ר מבוהוש – מדוע נקרא החודש 'ניסן' ולא 'נס' או 'נסים', משום שהנסים לא התרחשו בו רק פעם אחת, אלא זהו החודש בו נגאלו אבותינו ממצרים, וזהו גם החודש בו אנו עתידים להיגאל, זהו חודש שמוקף ישועות בעבר בהווה ובעתיד בעזהי"ת, ויאה לו שמו 'ניסן'.
מקור הסיפור
נהנתי מאד מהסיפור על אביו של רבי אהרן קוטלר
אשמח אם אפשר לציין את המקור.
תודה רבה.