מה הדין בתבשיל שגוי הניחו על הכיריים בשבת?

הדף היומי בהלכה י"ט אלול סימן רנ"ג מסעיף ה' עד אמצע סעיף ה' הגה "לכן נוהגים"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ג סעיף ה'

- דין כירה ותנור לתן עליה הקדרות בערב שבת –

באיזה אופן מותר להחזיר קדירה ע"ג האש ללא שום תנאי? | האם מותר להטמין מאכל תחת בגדים המכסים את הקדירה? | הטמנה בתנור שנשאר חם מער"ש | קדירה שנצטננה, מותר לומר לגוי שיחמם אותה?

מלבד איסור שהייה, יש איסור חזרה, דהיינו, אדם שהייתה לו קדירה ע"ג האש, ובשבת נטל אותה מע"ג האש, אסור לו להחזירה משום מיחזי כמבשל, ויחשבו אנשים שהוא עובר על איסור דאורייתא, אא"כ נתקיימו התנאים שבסעיף ב', כגון שתהיה הכירה גרו"ק, ועודה בידו, שאז רואים את הנתינה ע"ג האש כהמשך לבישול הקודם ולא כנתינה מחודשת, וכן צריך שדעתו להחזיר.

יש אופן שמותר לאדם להחזיר בחזרה את הקדירה ע"ג האש בלי שום תנאי ואפילו היה המאכל מונח ע"ג קרקע, וזה במקרה שיש לו קדירה מלאה באוכל העומדת ע"ג האש, ויש לו מאכל במקרר, מותר להוציאו מהמקרר ולהניחו ע"ג הקדירה העומדת על האש, כיוון שאין דרך בישול בכך, ורק כשהמאכל מבושל כל צרכו ונשאר רק בעיה של חזרה אז מותר לעשות כנ"ל.

אדם שיש לו קדירה ע"ג האש והיא מכוסה בבגדים, אסור להטמין תחתיהם מאכל, שהטמנה בשבת אסורה.

פעם היו מטמינים את החמין בתנור, כיוון שביום שישי היו אופים בו, ונשאר חם, ולכן הטמינו בו את החמין לשבת בוקר, ואם לא הטמינו בתנור, החום שלו הצטנן, ובאופן כזה מותר להניח בו קדירה מבושלת כ"צ בשבת, ובלבד שלא נצטנן המאכל לגמרי, שאם נצטנן לגמרי יש בזה משום בישול, ואסור להניחו גם בתנור אם יכול להגיע ליד סולדת.

כל הדברים שאסור לעשות מדברים אלו, דהיינו, שהייה, חזרה, אסור גם לומר לגוי לעשות, ולכן אסור לומר לגוי להחם הקדירה אם נצטננה, ואם עשה כן אסור לאוכלה אפילו צונן, ויש בזה חשש דאורייתא, כי יש בישול אחר בישול בלח, ואפילו שהניח ליד האש ולא ע"ג האש ובאופן שאין בזה משום חזרה, בכ"א יש בזה משום איסור בישול, ואם לא נצטנן כ"כ ועדיין ראוי לאכילה, אם חימם אותו הגוי באיסור, מותר לאוכלו אם נצטנן כי גם בלי פעולת הגוי זה היה ראוי לאכילה כמות שהוא.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים