שח הגה"צ אב"ד סאנטוב שליט"א: בישיבת 'שניידער' בלונדון למדו הרבה בחורים מובחרים ביותר, בעלי כשרונות עצומים ומוכתרים בכל המעלות להיות מגדולי הדור. פעם נכנס שם לישיבה בחור אחד שהיה חלש יותר, הוא היה קשה קליטה, לא הבין את לימודו על בורייו, וחכם גדול גם לא היה.
כשביקשו מנהלי הישיבה מהבחורים שיואילו להקדיש מזמנם עבור הבחור החלש, הצטדקו שאין להם זמן להתעסק עמו, באמרם שהם צריכים ללמוד לעצמם וחבל על הזמן שלהם – הם צריכים לצמוח לגדולי הדור, וכל שניה יקרה מפז.
ברם בישיבה שם היו שני בחורים שכן הסכימו להתמסר אליו ביותר, והם למדו עמו בכל פעם שהיה להם רגע פנוי. הבחור ישב בשקידה נפלאה ושינן כל מה שהוא לומד בהתמדה גדולה, עד שעם הזמן נפתחו לו מעיינות החכמה, והתחיל כבר בס"ד להבין מעצמו ועלה ונתעלה לדרגה גבוהה – אודות לשני הבחורים האלו טובי הלב שנתנו משלהם עבור הבחור.
לימים ראו דבר נפלא מאוד. מכל אותם הבחורים שהתנערו ולא רצו ללמוד עם הבחור הזה "מפני שהם צריכים להיות גדולי הדור" – אף אחד אינו יודע. הם נשארו עלומים בשמם וזכרם לא נשאר עמנו, ורק שני הבחורים הללו שהקדישו מזמנם היקר עבור השני, הם זכו וצמחו לגדולי הדור בדורינו – הלא המה הגאונים מרן גאב"ד ירושלים הגאון רבי יצחק טוביה וייס זצוק"ל ומרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א!!
*
והנה כבר הזכרתי בעבר, שלפני כמה שנים נכנסתי בקודש פנימה אצל כ"ק מרן אדמו"ר מראחמיסטריווקא-ארה"ב זצוק"ל, ובאמצע דבריו התרומם מכסאו והוציא מארון הספרים את הספר 'מראית עין' להחיד"א זי"ע, ולמד עמי את דבריו הקדושים דלהלן:
"אחז"ל (מס' ברכות דף ה' ע"א): אם רואה אדם שיסורין באין עליו, יפשפש במעשיו. פשפש ולא מצא, יתלה בביטול תורה – ולכאורה, הרי "ביטול תורה" עצמו הוא גם כן עוון, ואם כן איך שייך לומר "פשפש ולא מצא"?
מבאר החיד"א, שלפעמים יש יהודי שיושב ולומד את התורה הקדושה בהתמדה גדולה, ובאמצע נכנסים ומבקשים ממנו שיצא מבית המדרש להיות לעזר וסעד לאדם הזקוק מאוד לעזרתו, בדבר נחוץ ודחוף, במקום שאין איש, והוא אומר להם בהתנצלות: "סליחה, אינני יכול עכשיו לצאת, אני באמצע ללמוד ושקוע בתורה, וזה ביטול תורה"…
זהו כוונת חז"ל: יתלה ב"ביטול תורה" – יתלה בזה שהיה צריך לבטל את התורה והוא לא ביטל – הוא היה 'פרומער', והשתמש עם התורה כ"תירוץ" – על זה באו עליו יסורים רח"ל!…
*
פעם אמרתי בדרשה לבחורי הישיבה, שבעת שבחור מבקש ממך שתסביר לו תוספות, אל תצטדק: "אין לי זמן, אני צריך ללמוד לעצמי, אני צריך לצמוח ל'גדול'" – אלא תלך מיד ותעזור לשני במה שהוא צריך, שכן נאמר (ב"ר כ"ד, ז'): ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול "בתורה" – דהיינו שזה נאמר גם בתורה – גם בלימוד התורה יש כלל גדול זה של "ואהבת" – ותעשה בשביל חברך את הכל…
הגאון האדיר רבי חיים קרייזווירט זצ"ל גאב"ד אנטווערפן סיפר, ששמע מהגרי"ז מבריסק זצ"ל, שאם אחד סוגר את הגמרא כדי לעשות חסד עם השני – אזי הגמרא פתוחה עבורו. אמנם מי שפותח את הגמרא כי הוא רוצה להשתמט בזה מעשיית חסד עם השני – אזי הגמרא סגורה עבורו…