יום חמישי כ"ה בתשרי תשע"ט
האם מותר לחלל שבת לצורך תרופה בעלת אחוזים נמוכים של הצלחה?
פיקוח נפש דוחה את השבת, שנאמר: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם", ודרשו חכמינו ז"ל: "וחי בהם – ולא שימות בהם". ולכן, בכל מקרה שקיים חשש לסכנת מוות לאדם, או להתגברות הסכנה – נדחית מצוַת השבת, ומותר לעשות אף מלאכה דאורייתא כדי להצילו. וכן שאר איסורי תורה נדחים מפני פיקוח נפש, (למעֵט עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים).
וגם באופן שקיים ספק האם חילול השבת אכן יסייע להצלתו, חובה לחללהּ; ולכן, לדוגמה, מותר לחלל שבת לצורך הבאת תרופה המיועדת למחלה מסוימת, אף אם היא מועילה רק לאחוז נמוך מאוד של החולים בה. אולם, אין לחלל שבת, אף באיסור דרבנן, אלא לצורך דבר המועיל בדרך הטבע, ואשר מפורסם כי הוא עשוי להועיל, או שכך חיווה מומחה לדבר את דעתו.
[שו"ע שכח, ב, ומשנ"ב ד-ה; ביאורים ומוספים דרשו, 5]
לאיזה חולה מותר ליטול תרופות בשבת?
חולה שאינו נתון בסכנה, אך מחמת חוליו או כאביו הוא אינו מסוגל לתפקד כרגיל ו'נפל למשכב', או שמדובר במחלה של כל הגוף, ולא של אֵבר מסוים בלבד – אסור לישראל לעשות מלאכה דאורייתא לצורך ריפויו, אך מותר לומר לגוי לעשות מלאכה לצורך ריפויו; וכן מותר לישראל לעשות מעשי רפואה שאין בהם איסור מלאכה, כגון נטילת תרופה, לצורך ריפויו.
וחולה ב'מקצת חולי', אך לא 'נפל למשכב', ואינו חולה בכל גופו – מותר לומר לגוי לעשות מלאכה דרבנן בלבד לצורך ריפויו; אך אסור לישראל לעשות מעשי רפואה לצורך ריפויו, אף כשאין בהם איסור מלאכה, ואף אם צערו רַב, כיון שעשיית מעשי רפואה היא איסור דרבנן, שלא התירוהו אלא לצורך חולה של ממש. ומי שאינו חולה, אך סובל מעט ממֵחוּשׁ כלשהו – אסור אף לומר לגוי לעשות מלאכה דרבנן לצורך ריפויו.
[שו"ע שכח, א, ומשנ"ב א-ג; ביאורים ומוספים דרשו, 1, 2 ו־4]
באיזו מברשת שיער ניתן להשתמש בשבת?
תלישת שיער בכלי בשבת, יש בה איסור מלאכת 'הגוזז'; ולפיכך, אסור להסתרק במסרק בשבת, כיון שהסירוק גורם בוודאות לתלישת שערות. ואף סידור השיער במסרק ללא סירוק – אסור, כיון שאף בפעולה זו נתלשות שערות.
ומברשת שיער רכה וגמישה – אם יתכן שהשימוש בה לא יגרום לתלישת שערות, מותר להסתרק בה; ואם היא גורמת בוודאות לתלישת שערות – כגון באדם ששערותיו נתלשות בקלות – אסור להסתרק בה, אך מותר לסדר מעט בעזרתה את השיער ללא סירוק, כיון שפעולה זו אינה גורמת בוודאות לתלישת שערות.
ובכל אופני ההיתר – מנהג ישראל מקדמת דנא, להשתמש רק במברשת המיוחדת לשימוש בשבת, כדי שלא יֵראה השימוש בה כ'עובדין דחול'; ויש אומרים שצריך לייחד לשם כך מברשת שאינה מיועדת לסירוק, כגון מברשת כובעים.
[משנ"ב שכז, י; ביאורים ומוספים דרשו, 10-11]