כיצד מודדים את השיעור 'כמאכל בן דרוסאי'?

הדף היומי בהלכה י"ג באלול סימן רנ"ג מאמצע סעיף א' "וי"א שכל שנתבשל" עד סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ג סעיף א' [בסוף הסעיף]

- דין כירה ותנור לתן עליה הקדרות בערב שבת –

מהו שיעור בישול של "בן דרוסאי"? | שכח או עבר ושהה מאכל שלא נתבשל כשיעור ב"ד, מה דין המאכל? | באיזה אופן הוי הטמנה? | האם מותר בשבת ליטול את הקדירה מהכירה כאשר היא מונחת ע"ג גחלים?

אסור להשהות גם מער"ש קדירה ע"ג כירה, כי חז"ל חששו שמא אדם יראה שהקדירה לא מתבשלת כמו שהוא ציפה, ויחתה בגחלים, לכן אמרו חז"ל שכשלא נתבשלה כל צרכה, אסור להשהותה ע"ג כירה שאינה גרופה וקטומה, אא"כ המאכל נתבשל כל צרכו ומצטמק ורע לו שאז מותר להשהות אותה גם ע"ג כירה שאינה גרופה וקטומה, ואין חשש שיחתה בגחלים שהרי המאכל נתבשל כל צרכו ותוספת הבישול מזיקה למאכל.

השו"ע מביא דעה החולקת וסוברת, שבכדי שיהיה מותר להשהות את המאכל ע"ג הכירה, א"צ שהמאכל יהיה מבושל כל צרכו ומצטמק ורע לו, אלא מספיק שהמאכל יתבשל בשיעור של "מאכל בן דרוסאי", שהוא היה אדם שודד, והיה אוכל את המאכל כשעדיין לא נגמר בישולו, כיוון שלא היה לו זמן להמתין שהמאכל יתבשל, והיה מספיק לו חצי בישול וי"א שליש בישול, א"כ לענייננו כשנתבשל המאכל בישול כזה, מותר להשהות אותו ע"ג כירה אפילו שאינה גרו"ק, שהרי החשש הוא שמא יחתה, ובשיעור בן דרוסאי, המאכל כבר ראוי לאכילה, ממילא לא חששו שאדם יחתה בגחלים, ומה שנאמר גרו"ק, זה כאשר המאכל לא נתבשל בשיעור של בן דרוסאי.

למדנו בשיעור הקודם, שאדם ששכח ושהה מאכל ע"ג כירה שאינה גרו"ק, אם המאכל נתבשל כל צרכו, אע"פ שמצטמק ויפה לו, המאכל מותר, כיוון שהוא לא נהנה כ"כ מהאיסור שהוא עשה, אבל לפי השיטה הנ"ל, כל מה שנאמר שאסור להשהות ע"ג כירה שאינה גרו"ק זה רק כשנתבשל ולא הגיע למאכל בן דרוסאי, אז אם שכח וכ"ש עבר ושהה מאכל שלא נתבשל כשיעור בן דרוסאי, דהיינו באיסור, אסור לו לאכול את אותו מאכל, שהרי נהנה מן האיסור.

כל מה שלמדנו בעניין שהייה, דהיינו, שהכירה עומדת על כסא של ברזל או ע"ג אבנים ואינה נוגעת בגחלים, אבל באופן שתחתית הקדירה נוגעת בגחלים, זה יוצא מכלל שהייה והופך להיות הטמנה שזה הרבה יותר חמור שאפילו נתבשל כ"צ ומצטמק ורע לו, אסור להטמין.

י"א שאם נוגעת תחתית הקדירה בגחלים, אין זה הטמנה, ורק כשמוטמן מלמעלה הוי הטמנה, וכן המנהג להקל שגם אם תחתית הקדירה נוגעת בגחלים, זה מוגדר כשהייה, ונ"מ שאם זה מצטמק ורע לו מותר, וכן אם זה גרו"ק מותר.

נזהרים להפריד בין הקדירה לגחלים, כי אם לא יעשה זאת, כאשר ירצה לקחת את הקדירה בשבת, הוא ינענע את הגחלים ועלול להבעירם, וכן יש בזה משום מוקצה, ואם לא הפרידה והייתה על האש בשבת, יוציאה ע"י גוי, ואם אין גוי, יוציאה הישראל בנחת ויזהר שלא ינענע את הגחלים, וממילא גם אם בכ"א מנענע הוי דבר שאינו מתכוון ומותר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים