המפריש חלה מהמצות האם צריך לצרפם בכלי אחד ?

כ"ד שבט תש"פ - סימן תנ"ז- מאמצע סעיף א' בהגה "ואם היה בו שיעור חלה"- סוף הסעיף
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר להפריש חלה ביו"ט?עיסות המונחות בבית אחד האם מועיל הדבר לצירוף לשיעור חלה? ומה יעשה אדם שנתערבו לו עיסות שהופרשה מהם חלה עם עיסות שלא הופרשה מהם חלה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ז סעיף א' ברמ"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה

לכתחילה צריך להפריש חלה מהבצק, וכמו שכתוב בתורה, 'ראשית עריסותיכם', ואם לא הפריש מהבצק, מפריש לאחר האפייה, ואומר  הרמ"א, שאם אדם לש עיסה שיש בה שיעור חלה, ושכח להפריש חלה מהבצק, ולאחר מכן אפה מהעיסה מצות נפרדות, יפריש חלה מהמצות, וכאשר מפריש מהם חלה, הוא לא צריך לצרף את המצות בכלי אחד כדי שיוכל להפריש ממצה אחת על שאר המצות, אלא גם אם המצות מפוזרות, יכול להפריש ממצה אחת על שאר המצות, וצירוף סל צריך, רק כאשר מדובר בעיסות קטנות שאין בכל אחת מהם שיעור, שבכדי לחייבם בחלה, צריך לצרף אותם בסל אחד, או ע"י נשיקה של אחת בשנייה.

אומר המ"ב, אדם שלש כמה עיסות שיש בכל אחת מהם שיעור, יכול להפריש מאחת על השנייה גם אם הם לא מונחים בכלי אחד, אבל צריך שיהיו מונחים בבית אחד, וצריך שיהיו לפניו, ולא צריך צירוף סל, כיוון שבכל אחד ואחד מהם, יש שיעור שמחייב בחלה.

אומר המ"ב, מצות נפרדות שחיבר אותם בכלי אחד ביו"ט עצמו, מותר להפריש מהם חלה גם ביו"ט, כיוון שהחיוב של חלה בא ביו"ט עצמו, ואם החיוב בא בערב יו"ט, אסור להפריש חלה ביו"ט.

אומר הרמ"א, אם יש לו כמה עיסות, מחלק מהם הוא לקח חלה, ומחלק מהם הוא לא לקח חלה, ונתערבו העיסות יחד, צריך להפריש מכל עיסה ועיסה, וילוש עיסה אחרת, ויקח ממנה גם על העיסות שנתערבו, ואם הוא מכיר מצה אחת מתוך המצות שהיא חייבת בחלה, יפריש ממנה על כל המצות, כיוון שהיא טבל ודאי, ומביא המ"ב, שחלת חו"ל, אוכל והולך ואח"כ מפריש, אבל צריך להפריש מאותה עיסה, ולכן, אם הוא יודע איזה מצות שייכים לאיזה עיסות, יפריש מהם, ואם אינו יודע, ישייר מכל מצה ומצה, ויפריש מהם חלה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן