יום ראשון ג' באדר תשע"ח
האם מותר לצאת בשבת לרשות הרבים עם 'רסן' ליישור שיניים?
כפי שלמדנו, תחבושת הספוגה במשחה ומונחת על גבי פצע – כיון שיש בה רפואה לגוף, מותר לצאת עמה בשבת לרשות הרבים. וטעם הדבר, משום שכל דבר של רפואה נחשב כבגד וכתכשיט. ויש אומרים, שבדומה לכך מותר לצאת לרשות הרבים כשבפיו הֶתקנים ליישור שיניים – 'רסן' או 'פלטה' ('שומר מצב') – ואף אם אינם מונחים בפיו במשך כל היום.
ויש אומרים שכיון שאין התועלת הרפואית מיידית, ואין תועלת משמעותית בכך שההתקנים יהיו בפיו בהיותו ברשות הרבים – אסור לצאת עמהם לרשות הרבים. והֶתקן המורכב מ'קוביות' מתכת הדבוקות לשיניים – לכל הדעות מותר לצאת עמו.
[שו"ע שא, כד, ומשנ"ב פו; ביאורים ומוספים, 68]
האם מותר לצאת בשבת לרשות הרבים עם תווית של מכבסה?
תווית של שֵׁם יצרן, או של הוראות כביסה, התפורה לבגד, וכן תווית של אישור מעבדה לבדיקת שעטנז המוצמדת היטב לבגד, אשר אין בדעתו להסירן – מותר לצאת עמהן בשבת לרשות הרבים, משום שהן טפלות לבגד. אולם, תווית של מחיר שנותרה מוצמדת לבגד, אינה בטלה לבגד, כיון שמקפידים להסירה, ואסור לצאת עמה.
ותווית של מכבסה המוצמדת היטב לבגד– אם אינו מקפיד להסירה, וכגון שמוצמדת לבגד במקום נסתר או שולי, מותר לצאת עמה לרשות הרבים; אך אם מקפיד להסירה, וכגון שמוצמדת במקום גלוי ופוגמת בנוי הבגד, אלא ששכח לעשות זאת בערב שבת, אסור לצאת עמה.
[ביאורים ומוספים דרשו שא, 61 ו־67]
עם איזה כובע גשם ניתן לצאת בשבת לרשות הרבים?
דבר המחובר לבגד, אך אין דרכו להיות מחובר לבגד, ואין בו תועלת ללבישת הבגד, אסור לצאת עמו בשבת לרשות הרבים. אולם, דבר שדרכו להיות מחובר לבגד, אף אם אין בו תועלת ללבישת הבגד, אלא תועלת אחרת, וכגון כיסים, וכובע גשם – אף כשלא משתמשים בו – מותר לצאת עמו לרשות הרבים; ובתנאי שיהיו מחוברים היטב, באופן שאין חשש שיפלו.
ויש שכתבו שבדבר שאין צורך דווקא בחיבור של תפירה, ואף חיבור על ידי לולאות, או רוכסן, נחשב כחיבור לעניָן זה. ודבר שדרכו להיות מחובר לבגד, ואין לו חשיבות כלל מצד עצמו, כך שאין חשש שיטלטלוהו אילו יפול, וכן אין חשש שיסירוהו ברשות הרבים – מותר לצאת עמו אף כשאינו מחובר כראוי.
[שו"ע שא, כג, משנ"ב עט-פד, וביה"ל ד"ה שדרכו; ביאורים ומוספים דרשו, 63]