האם מותר לנער מפה עם פירורים במקום שיש רוח?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ט- סעיף י"ז - סימן ש"כ- אמצע סעיף א' הגה "ובמקום שנהגו"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



זבוב שנפל לתוך אוכל בשבת כיצד מותר להוציאו?

האם מותר בשבת להפריד את השומן הצף מעל החלב? מה הצד לומר שאסור לשפוך מים מהחלון בשבת? איזה איסור יש בסחיטת פירות בשבת?ובאיזה אופן מותר לסחוט תותים בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ט סעיף י"ז - סימן ש"כ סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

'מחבץ', דהיינו, אדם שמפריד את החמאה מהחלב, או מפריד את האגוזים והשומשומים מן הדבש, יש בזה משום בורר, אא"כ הוא לוקח רק את השכבה העליונה של החמאה, והשכבה התחתונה נשארת עם החלב, או שלוקח מעט מהחלב והחלק העליון שהוא החמאה, שאז מפריד את החמאה מהחמאה בעצמה, ואין בזה איסור.

אם אדם יוצר מצב בחלב שהוא יחמיץ, דהיינו, שהחלב יפריד מתוכו את החמאה, יש בזה משום בורר ואסור, וכן השכבה העליונה של השומן שצף על החלב אסור להסיר, אא"כ מסיר את השכבה העליונה בלבד וכנ"ל שאז נמצא שחתך את השומן לשתיים.

אם נופל זבוב במאכל או משקה, לא יסיר את הזבוב בין ביד ובין בכלי שהרי מפריד פסולת מאוכל, אלא יקח יחד עם הזבוב קצת מהמאכל, ונמצא שחתך את האוכל לשניים ואין בזה משום בורר.

אדם שמוציא רוק וזורק אותו לאוויר והרוח מפזרת את הרוק, חייב משום 'זורה', ומביא המ"ב שלא ראינו שחוששים לזה כיוון שאדם לא מתכוון לכך, ואין זה דרך זורה, ובבה"ל מסתפק באדם ששופך מים מהחלון והרוח מפזרת את המים, ואומר רעק"א, שמקילים בזה כיוון שצריך שזה יהיה פסולת מתוך אוכל, וכאן אין את זה, ועוד, שזה רק בגידולי קרקע אבל לא צלוחית של מים.

אדם הסוחט פרי חייב משום מפרק שזה תולדה של 'דש', שהרי מלאכת דש היא בזה שמפרק גרעינים מהקליפות שלהם, וכך גם כאן הוא מפרק ומוציא את המשקה מהאוכל.

יש ג' סוגי פירות:

זיתים וענבים – הם החמורים ביותר, ומאחר שדרכם בסחיטה, לא רק שהסוחטם בשבת חייב חטאת, אלא שגם המשקה שזב מהם מעצמו, אסור, גזירה שמא יסחוט.

תותים ורימונים – אנשים פחות רגילים לסוחטם ולכן הדבר תלוי, אם הם עומדים לשתייה, גם המשקה היוצא מהם אסור גזירה שמא יסחוט, אבל אם הם עומדים לאכילה, אותם עצמם אסור לסחוט אבל המשקה היוצא מהם מותר, כיוון שלא חוששים שיבוא לסחוט את הפרי עצמו, שהרי הם לא עומדים לסחיטה.

שאר מיני פירות – לא רק המשקה היוצא מהם מותר, אלא מותר לסחוט אותם עצמם, כיוון שהם לא עומדים למשקה כלל אלא לאכילה, וממילא המשקה היוצא מהם מוגדר כאוכל, ונקרא שהפריד את האוכל לשניים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים