יום שני ל' בכסלו תשע"ח
האם מותר להשתמש בשמן שנותר בבזיכים לאחר שהנרות כבו?
חפץ שבכניסת השבת אסור בטלטול ובשימוש, מחמת איסור מלאכה או מחמת איסור מוקצה, וכגון שמשמש כבסיס לדבר האסור – אף אם התבטל טעם האיסור בהמשך השבת, אסור לטלטלו עד לסוף השבת. ולכן, לדוגמה, שמן זית שבבזיכי הנרות, שבכניסת השבת אסור לטלטלו מחמת איסור, כיון שכל עוד הנר דולק יש איסור 'מכבה' בהפחתת כמוּת השמן, ואף בהרחקת השמן מהפתילה, וכן אסור לטלטלו מחמת איסור מוקצה, שהרי משמש כבסיס לשלהבת שהיא מוקצה (ראה לעיל) - אזי אף לאחר שכבה הנר, ושוב אין איסור מכבה בלקיחת השמן, וגם אינו משמש עוד כבסיס לשלהבת, אסור השמן בטלטול במשך כל השבת. [שו"ע רעט, א, משנ"ב א ו־ג, ושעה"צ א; וראה ביה"ל ד"ה מותר]
מדוע שלהבת של אש היא מוקצה?
בנר דולק, נחשבת השלהבת כמוקצה מחמת גופו שאסור לטלטלו אף לצורך גופו או מקומו, וגם חומר הבעירה של הנר (שמן, שעווה וכדומה), הפתילה, הבזיך, והפמוט, אסורים בטלטול, כדין 'בסיס לדבר האסור'. וטעם הדבר ששלהבת נחשבת כמוקצה מחמת גופו – יש אומרים משום שאין רגילות לטלטל את הנר בשבת מחשש שיכבה, ואף בימות החול הדרך להשתמש בו במקומות ולא לטלטלו; ויש אומרים, משום שהשלהבת אינה נחשבת כחלק מהנר, מפני חשיבותה, ומפני שמתחדשת בכל רגע, והיא בפני עצמה אינה כלי, והיא כאֶבֶן. [שו"ע רעט, ב, ומשנ"ב ד; ביאורים ומוספים דרשו, 1 ו־15; וראה שעה"צ ד, וביאורים ומוספים דרשו, 15, לענין נר שאינו דולק]
האם מותר לטלטל בשבת פנס דלוּק?
כאמוּר, שלהבת היא מוקצה. ונחלקו הפוסקים בנוגע לחוּט לוהט הקיים במכשירים חשמליים שונים, כגון תנור חימום ופלטה חשמלית: יש אומרים שחוט זה אינו מוקצה, כיון שאין בו את שני הטעמים הנ"ל שיש בשלהבת, כלומר, הדרך לטלטלו יחד עם הכלי, וכמו כן, אף אם נחשב כדבר בפני עצמו, יש לו שֵׁם כלי; ולכן לדעתם מותר לטלטל מכשירים חשמליים אלו, לפחות כדין כלי שמלאכתו לאיסור; ויש אומרים שדינו כשלהבת, ויש שהוסיף כי אף מכשירים חשמליים שאין בהם חוט לוהט אסור לטלטלם, כיון שזרם החשמל נחשב כשלהבת. ומכשירים חשמליים המופעלים על ידי סוללה, לכל הדעות אינם נחשבים כשלהבת; אולם, פַּנָס (בשעה שאורו דולק) – לכל הדעות אין לטלטלו, משום שדומה לנר. [ביאורים ומוספים דרשו רעט, 1]