האם מותר להמית כינים בשבת?

הדף היומי בהלכה י"ט בתמוז - סימן שט"ז מאמצע סעיף ט' "אבל כנה מותר"- סוף הסעיף

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



הריגת כינה בשבת

מדוע יש איסור דרבנן בהריגת תולעים הנוצרים מפירות שהבאישו? תולעים שנוצרו בפירות בעודם מחוברים, האם יש איסור בהריגתם? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ז סעיף ט' (בחלקו השני) במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מותר בשבת להרוג כינה ואין בזה איסור של נטילת נשמה, והטעם מבאר המ"ב, שכל מלאכות שבת לומדים מהמשכן, ומלאכת נטילת נשמה במשכן הייתה באילים מאודמים שהיו הורגים אותם כדי להשתמש בהם למלאכת המשכן, ודומיא דאילים מאודמים שהם בע"ח שבאים מזכר ונקבה, לומדים מזה שלא חייבים משום נטילת נשמה אלא רק על בע"ח שבא מזכר ונקבה, וכיוון שהכינה נוצרת מן הזיעה, אין בה חיוב של נטילת נשמה.

המ"ב מביא, כיוצא בזה תולעים שבאים מן הבשר ונוצרים בבשר, וכן תולעים הנוצרים מגללים או מפירות שהבאישו, אין חיוב מדאורייתא על הריגתם, אבל אסור מדרבנן, ולכאו' מה החילוק בין כינה לבין אותם תולעים, מדוע כינה מותר גם מדרבנן להרוג בשבת, ואילו תולעים אסור מדרבנן? מבאר הבה"ל (בסוד"ה 'מותר') שכיוון שהכינה מתהווה מזיעה חז"ל לא גזרו בהם כלל משום נטילת נשמה, או משום צערא ומאיסותא התירו לגמרי.

עוד מביא המ"ב בשם המג"א, שתולעים שנוצרו בפירות בעודם מחוברים, יש בהריגתם חיוב מדאורייתא, ואע"פ שלא נתהוו מזכר ונקבה, מבאר הבה"ל (ריש ד"ה 'להורגו') שע"פ שיטת הרמב"ם שסובר, שאדם שאוכל תולעים שגדלו בפירות המחוברים עובר משום 'שרץ השורץ על הארץ', א"כ רואים שתולעים אלו נחשבים כמי שנוצרו מהעפר, וממילא הם מוגדרים כתולעים שבאים מזכר ונקבה, לכן יש בהם חיוב דאורייתא.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים