היום נלמד על: ברכת כהנים בימי אֵבֶל וב'בית האָבֵל'
יום שני כ"ב באייר תשע"ו
האם כהן בשנת האֵבֶל מברך ברכת כהנים?
אָבֵל לא יברך ברכת כהנים בשבעת ימי האבֵלות, ויֵצא ממקום התפילה לפני ברכת 'רצה'. ולאחר שבעת ימי האבֵלות - לדעת השולחן ערוך יברך, ולדעת הרמ"א לא יברך עד תום שנים עשר חודש לפטירת אחד ההורים, או שלושים יום לפטירת קרוב אחֵר. ויש אומרים שבנוגע למקומות שמברכים ברכת כהנים בכל יום - דעת הרמ"א כדעת השולחן ערוך; ויש אומרים שבמקומות אלו - לדעת הרמ"א - עד שלושים יום רשאי שלא לברך כאשר יש שני כהנים מלבדו. [סעיף כג, ס"ק קנז, וביה"ל ד"ה יצא; ביאורים ומוספים דרשו, 167]
האם מברכים ברכת כהנים בבית האָבֵל? ומה קורה כשאין שם כהנים?
יש שנהגו שבתפילה המתקיימת ב'בית האָבֵל' אין מברכים ברכת כהנים; ולמנהג זה לא יאמר הש"ץ אף את התפילה "אלקינו ואלקי אבותינו ברכנו...", הנאמרת בבית הכנסת כשאין ברכת כהנים. ויש שנהגו שהכהנים מברכים אף בבית האבל; ולמנהג זה, כשאין כהנים יאמר הש"ץ את התפילה הנ"ל; ויש שהורה שהאָבֵל לא יקריא לכהנים את פסוקי הברכה אף כשהוא משמש כש"ץ. (ויש שנהגו שאף האבל עצמו מברך ברכת כהנים, אך ראה לעיל). [ביאורים ומוספים דרשו, 160]
רופא כהן - כיצד תבחר בין עבודה במרפאה לעבודה בבית חולים?
רופא כהן המעוניין לשמש כרופא בבית חולים - יש אומרים שאם הוא נדרש למשרה זו מחמת מומחיותו, או שהמשרה נחוצה לו מאד לפרנסתו - הדבר מותר, ובלבד שלא ישהה בחדר שיש בו מת; ואם אירע שם מוות בשעה שעוסק הרופא בפיקוח נפש, אינו צריך לצאת מהמקום. ויש אומרים שאף לצורך פרנסה אסור לו לשמש כרופא אלא במקום שהממוצע של פטירת יהודי בו הוא אחת לכמה ימים בלבד, ויַתנה עם ההנהלה שבשעה שייוודע לו על יהודי גוסס או מת הנמצא במקום, יהא רשאי לעזוב לאלתר. [ביאורים ומוספים דרשו, 156]
נושאים הלכתיים מגוונים
ישכ"ח