האם אפשר ליטול ידים במים שנגעו בהם?

י"ז אלול- סימן ק"ס סעיף י"א- אמצע סעיף י"ב 'ויש אומרים'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אפשר ליטול ידים במים שנגעו בהם?
האם אפשר ליטול ידים בשלג?
ומה הדין כשמסופק אם המים שנטל בהם כשרים?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


לשיעורים נוספים בהלכות נטילת ידיים לסעודה לחץ כאן


סימן ק"ס סעיף י"א

– איזו מים כשרים ואיזו פסולים לנטילה –

אדם שמסופק על כשרות המים או שמסופק האם נטל ידיו כיצד ינהג? | ביאור המחלוקת | מה החילוק בין הספק האם נעשתה במים מלאכה לבין האם יש בהם שיעור? | נגע בידיו במים האם כשרים לנט"י? | נטל ידיו בשלג או מלח האם יצא יד"ח? 

אדם שמסופק על הכשרות של הנט"י שלו, כגון שמסתפק האם נעשתה מלאכה במים אלו שרוצה ליטול בהם ידיו, או האם יש בהם כשיעור, וכן אם מסתפק האם נטל ידיו או לא, בכל הדברים האלו נח' הדעות, יש מי שאומר, שכיון שנט"י לסעודה היא דרבנן בלבד, הכלל הוא, שספיקא דרבנן לקולא, לעומת זאת יש מי שחולק וסובר, שכיון שאין בנט"י טרחה, אז במקום שקל להחמיר, יחמיר ויטול ידיו שנית, המ"ב מביא בשם הב"י, שכיון שנט"י זה דבר שאדם שמזלזל בו, גורם לו לעניות, רצוי שאדם יחמיר בנט"י כדי שלא יגרום לעצמו עניות.

אפשר לבאר שיש כאן מח' יסודית בדין של ספיקא דרבנן לקולא, מה נאמר בזה, האם נאמר שחז"ל לא תיקנו את המצוות דרבנן במצב של ספק, או שחז"ל לא הטריחו את האדם במצב של ספק, ונ"מ, בדבר שקל לקיימו, דאם נאמר שחז"ל לא תיקנו את המצוות שלהם במקום שיש ספק, אז אין שום ענין ליטול ידיים, אבל אם נאמר שחז"ל לא הטריחו את האדם, אז אם הדבר לא כרוך בטרחה וכמו נט"י, מה טוב ומה נעים שיטול ידיו שוב לצאת מידי ספק.

השו"ע הזכיר כמה סוגי ספקות:

א. האם נעשתה במים מלאכה או לא.

ב. האם יש במים שיעור או לא. המ"ב אומר, שספק על המים האם נעשתה בהם מלאכה, זה יכול להיות ספק בין לפני הנטילה ובין לאחר הנטילה, ובזה בכל גווני ספיקא דרבנן לקולא ויש מי שמחמיר, לעומת זאת, הספק האם יש במים שיעור, זה יכול להיות רק אחרי הנט"י, דאם לפני שנטל ידיו, לא שייך בזה סד"ל, שהרי יכול לברר זאת ע"י אחר, וזה נקרא בפוסקים "ספק דעת שוטים".
אדם שנגע במים בידיו, אינם נפסלים לנט"י אא"כ נטל בהם את הידיים, שאז המים נפסלים משום שנעשתה בהם מלאכה.

סעיף י"ב
שלג ברד מלח וכפור, צריך לרסקם כדי ליטול בהם את ידיו, אבל לטבול בהם את ידיו יכול כמות שהם, ולעניין מלח, המ"ב מק' הרי למדנו לעיל בסעיף ט', שמים מלוחים שאין הכלב יכול לשתות מהם פסולים, וא"כ איך יטול מהם ידיו? ואומר המ"ב, שלגבי מלח לא מדובר על נטילת ידיים, אלא מדובר על טבילת ידיים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן