בבית משפחת כרמי בשבת בבוקר היתה מבוכה האם הטשולנט מותר באכילה או שמא אסור. נספר את דבר השאלה ואת אשר נגזר עליה.
בערב שבת סמוך לשבת הוסיפו לסיר כמות של תפוחי אדמה, בליל שבת פתחו את הסיר ונעצו מזלג בתפוחי אדמה וגילו שעדיין לא נתבשלו כל הצורך וכיסו את הסיר בחזרה. ויהי בבוקר נתעוררה שאלה, שמכיון שהתפוחי אדמה לא גמרו להתבשל יוצא שכיסוי הסיר גרם להוסיף בשול, ומי שהחזיר את הכיסוי עבר על איסור מבשל בשבת רמנא ליצלן, וא"כ נאסר כל הסיר. ואף שבכניסת שבת כבר נתבשלו חצי בשול, מ"מ הרי תוספת בישול ג"כ אסורה.
שאלו כמה אנשים, אחד אמר שזה היה בשוגג ולכן לא נאסר; השני אמר שרק תפוחי האדמה נאסרו ולא כל הסיר; השלישי אמר שכל הסיר בולע טעם מהתפוחי האדמה, אבל אין לאסור רק למי שכיסה ולא לשאר בני הבית. אמר האבא: אין ברירה אלא לשאול את הרב מה ההלכה.
תשובה: כל הסיר, כולל תפוחי האדמה, מותר באכילה לכל הבני הבית. והטעם, שאף שהשו"ע פסק (בסי' שי"ח ס"ד) שמאכל שנתבשל חצי בשול אסור להוסיף בו בישול, כתב המשנ"ב שם שבדיעבד אין לאסור את התבשיל כיון שיש פוסקים הסוברים שאין איסור בישול בדבר שנתבשל חצי בישול. לכן, אף שיש ליזהר לא לעשות שום פעולה המקרבת בישול, לא נאסר בדיעבד באופן שכבר נתבשל חצי בשול וי"א שליש בשול. וראוי לקבוע לימוד במשנ"ב הלכות שבת עם באורים ומוספים של 'דרשו' המבארים את הפרטים המעשיים שנתחדשו בדורנו, ועי"ז לא נכשל בהלכות שבת.