ברכות הראייה
* הרואה את הקשת, מברך: "ברוך… זוכר הברית [ו]נאמן בבריתו וקיָּם במאמרו". וצורת הקשת – כחצי עיגול. ואם צורתה כחצי עיגול, אלא שחלקה מוסתר – נחלקו הפוסקים אם יברך.
* הגם שמותר להסתכל על הקשת כדי לברך עליה, כנ"ל, אסור להביט בה יתר על המידה. וכן רצוי שלא לספר לאחרים על הופעת הקשת.
* סיבוב השמש מסביב לכדור הארץ, נמשך 365 ימים וכ־6 שעות. 28 סיבובים כאלו, מכונים 'מחזור גדול'; והרואה את השמש בבוקר הראשון של המחזור – מברך: "עושה מעשה בראשית".
בקשות שונות
* לפני פעולה רפואית, יש לומר: "יהי רצון מלפניך ה' אלקי שיהא עסק זה לי לרפואה, כי רופא חינם אתה". ולאחריה: "ברוך רופא חולים".
* נהגו, על פי דברי חכמינו ז"ל במדרש, לברך את המתעטש בבריאות. והמתעטש יענה לִמְבָרְכוֹ: "ברוך תהיה", ואחר כך יאמר: "לישועתך קויתי ה'".
* בעל שדה המודד את כמות התוצרת השנתית – אומר: "יהי רצון מלפניך ה' אלקי שתשלח ברכה בַּכְּרִי (= מצבור תבואה) הזה". ולאחר שהחל במדידה, יאמר: "ברוך השולח ברכה בַּכְּרִי הזה".
דרכי עבודת השי"ת
* כתוב במשלי: "בכל דרכיך דעהו", כלומר, בכל דרך שאדם הולך בה, 'יֵדַע' את השי"ת ויוודא שדרכו זו מקרבת אליו יתברך, ולא מרחיקה ממנו חלילה.
* חכמינו ז"ל אמרו בגמרא: "אסור לאדם לישן ביום יותר משינת הסוס"; ואדם חלש, או שלא ישן דיו בלילה, וכדומה, וזקוק לשינה כדי להחליף כח לעבודת השי"ת – רשאי לישון כפי צורכו.
* הרמב"ם כותב דברים חריגים בחריפותם בגנות העוסק בתורה ומשום כך מתפרנס מן הצדקה; ואין דבריו אמורים אלא במי שיכול לעסוק בתורה כנדרש יחד עם עשיית המלאכה.
עיסוקים שונים לפני תפילת מנחה
* חכמינו ז"ל אסרו לעסוק בעיסוקים מסוימים סמוך לזמן תפילת מנחה, מחשש שמא יימשך העיסוק וְתִשָׁכַח התפילה. והם: סעודה; תספורת; רחיצה במרחץ; בוּרסקאוּת, ודיון בבית דין.
* בנוגע לאיסור הנ"ל – ישנן בגמרא ופוסקים דעות רבות ומגוונות, כאשר הדיון נסוב על שני הזמנים של תפילת מנחה, ועל שני הסוגים – 'גדול' ו'קטן' – שיש בכל אחד מהעיסוקים הנזכרים בגמרא.
* לדעת השולחן ערוך אסורים כל העיסוקים הנזכרים בגמרא, על שני סוגיהם, סמוך לזמן 'מנחה גדולה'. ומנהג בני אשכנז להחמיר רק בעיסוק מהסוג הגדול בסמוך לזמן 'מנחה קטנה', במקום בו הַ'שַׁמָּש' קורא להתאסף לתפילת מנחה לבית הכנסת. וישנם דברים הדומים לקריאת הַשַׁמָּש, כגון מינוי 'שומר', שיזכיר להתפלל מנחה, או הצפירה לפני כניסת השבת.
* יש אומרים שכל עיסוק שעשוי לגרום לשכחת התפילה מחמת הימשכותו – אסור בסמוך לזמן תפילת מנחה; ויש אוסרים עיסוק בכל מלאכה שהיא. ובשעת הצורך ניתן להקל.
* ציבור שהתאחרו ולא נותר להם זמן ביום כדי להתפלל בתפילת מנחה את התפילה בלחש עם חזרת הש"ץ במלואה – יתפללו 'מנחה קצרה'.