הרב יצחק פוליטנסקי
גידולי קרקע
האיסור של מלאכת טוחן שכולל ריסוק, טחינה או חיתוך לחתיכות דקות, קיים רק בדבר שהוא מגידולי קרקע או שבא מן הקרקע, כגון בפירות וירקות, ניסור עצים לנסורת, או ריסוק גוש אדמה, אך בסוגי אוכל שאינם מגידולי קרקע ואינם באים מן הקרקע כגון בשר, ביצה או גבינה קשה, עליהם לא נאמר האיסור ומותר לרסקם או לטוחנם. היתר זה הוא אפילו כשעושה כן שלא בסמוך לאכילה.
ריסוק גבינה קשה, ביצה, בשר או דגים מבושלים
מותר לרסק או לפורר לחתיכות קטנות גבינה קשה, ביצה או בשר ודגים מבושלים וכד' ואפילו לא בסמוך לסעודה כיון שאינם גידולי קרקע ואין בהם איסור טוחן, אך יש שאסרו לפוררם בדרגת קמח ממש.
טוחן בכלי
היתר זה לא נאמר כאשר משתמש לצורך זה בכלי המיועד לכך כגון: פומפיה (מגרדת) וכד'. כיון שנחשב ל"עובדין דחול" והדבר אסור גם בסמוך לסעודה, אך מותר להשתמש בכלי המיועד לפריסת ביצה קשה שבו מספר להבים החותכים את הביצה לפרוסות כשמניחה שם, כיון שאינו נחשב כלי המיועד לטחון בו אלא הוא כמו כל כלי הסעודה כגון סכינים וכד'.
טוחן בפטריות
מאחר וישנו ספק האם פטריות הגדרתם גידולי קרקע או לא, ויש ראשונים המחשיבים אותם לגידולי קרקע, לכן הורו הפוסקים להחמיר בהם ככל דיני טוחן בגידולי קרקע.
ריסוק לזקנים או קטנים
ההיתר לרסק בדבר שאינו מגידולי קרקע נאמר אפילו בזקן או קטן שאינם יכולים לאכול אוכל זה ללא הריסוק ואין איסור בכך שמכשיר הדבר לאכילה, משום שרוב בני האדם אוכלים זאת גם ללא הריסוק ולכן הדבר מותר.
הסרת בוץ מהנעליים
אסור לגרד ולהסיר בוץ שהתייבש מהנעליים או מכל בגד אחר כיון שנחשב לטוחן בדבר הבא מהקרקע. (ובבגדים ישנם איסורים נוספים).
ריסוק עבור בעלי חיים
כאשר מגיש לפני עופות שמזונותיהם עליו, אוכל שאינו מגידולי קרקע שלא נאכל על ידם כמות שהוא אלא אם ירסק או יטחון אותם לפניהם, הדבר יהיה אסור.
היתר טוחן אחר טוחן
האיסור של מלאכת טוחן נאמר רק בדבר שהיה מעיקרו גוש שמעולם לא הופרד ונטחן וכעת הוא מפרידו, אבל בדבר שכבר הופרד לחלקים ונטחן ואח"כ חובר שוב ע"י אדם, לא שייך בו כבר איסור טוחן, היתר זה נקרא "אין טוחן אחר טוחן" והטעם הוא כיון שהחיבור הנעשה ע"י האדם, אין בכוחו לבטל את הטחינה/ההפרדה הקודמת, אך ישנם מקרים מסוימים שבהם לא נאמר היתר זה כגון: כשטוחן יותר דק ממה שהיה טחון בתחילה או כאשר החיבור החדש מבטל לגמרי את הטחינה הקודמת כדוגמת מתכת שהולחמה שבכך חוזרת להיות כגוש שלם, ועל מקרים אלו חלים כל דיני איסור טוחן.
טוחן אחר טוחן בכלי
כל ההיתר בטוחן אחר טוחן נאמר רק כשעושה זאת עם כלי האוכל הרגילים אך בכלי המיוחד לכך אסור משום "עובדין דחול".
חיתוך וריסוק תרופה
חולה המותר לו לקחת תרופה רשאי לחתוך אותה לשתיים ואף לפוררה מאחר ונחשב לטוחן אחר טוחן כיון שתרופה זו היתה מתחילה אבקה שחוברה ע"י אדם. כאשר יש כיתוב על התרופה עצמה, נחלקו הפוסקים האם נחשב הדבר למוחק או לא.
זהירות לכתחילה בחיבור חזק
כאשר מדובר בדבר שהתקשה שוב בחוזקה יש פוסקים שהורו שמלכתחילה יעשה זאת רק ע"י שינוי ולא בדרך הרגילה.
לפורר לחם, עוגיות או מצות
מותר לפורר בידיו או בסכין וכד', לחם, עוגיות או מצות לפירורים כדי לאוכלם בשבת ואין בכך איסור טוחן אפילו כשעושה זאת עבור סעודה אחרת משום שאין טוחן אחר טוחן.
סוכר שנהפך לגוש
מותר לפורר סוכר או מלח שנהפכו לגוש מחמת רטיבות וכד', וכן מותר לפורר קוביית סוכר לפירורים, אך בכולם יזהר שלא לפוררם לדרגת אבקה כיון שבתחילתם היו רק גרגירים ולא אבקה.
(התקציר הובא מספרים ומקורות שונים, אך אין לפסוק ממנו הלכה למעשה ללא עיון במקורות)
האם גם מותר לטחון את התרופה בכלי המיוחד לכך מכיון שכלי זה מיוחד לטוחן אחר טוחן שהיא מלאכה המותרת בשבת?
שאלה טובה ומעניינת, נשתדל לבדוק ולעדכן.
בתודה,
צוות האתר
עיין במ"ב שכ"א ס"ק ל"ו ובמוספים וביאורים של דרשו על המקום,
ויש לתלות זאת בצדדים המבוארים שם בעניין עובדין דחול.
בתודה,
צוות האתר