מלכות אחזיהו

שאלה

שלום כבוד הרב
בספר מלכים ובספר דברי הימים מתוארת מלכות אחזיהו מלך יהודה.
בספר מלכים כתוב: "בן עשרים ושתים היה במלכו ושנה אחת מלך בירושלים"
בעוד שבספר דברי הימים כתוב: "ארבעים ושתים היה במלכו ושנה אחת מלך בירושלים"
קראתי את הפירוש של רש״י ושל הרד"ק אך לא ירדתי
לסוף דעתם אשמח להסבר

תשובה

שלום וברכה
א. יש להקדים שלעיתים דרך הפסוק למנות מנין שנים לאירוע אחר ממה שאנחנו חושבים במבט ראשון משום שאותו אירוע הוא הגורם האמיתי לסיפור המסופר. דבר זה למשל גרם טעויות קריטיות במנין גלות בבל, כיון שלא ידעו להניח את הרגע המדויק שמאז נמנו 70 שנות גלות בבל.
ב. הפירוש של הסדר עולם שהובא ברש"י וברד"ק מתחיל משני קושיות, א' הסתירה בין הפסוקים, ב' העובדה שאין אפשרות שאחזיהו היה בן 42 בעת שמלך, שהרי הומלך מיד במיתת אביו, ואביו יהורם מת בגיל 40 שהרי הוא הומלך בגיל 32 ומלך 8 שנים. ולכן בודאי הגיל הנכון הוא 22 שנה. ועלינו לברר מדוע שנה זו קרויה 42 שנה לאחזיהו, איזה אירוע קריטי הקשורה לאחזיהו אירע 42 שנה לפני המלוכה.
ג. בסדר עולם מחשב כי 42 שנה לפני המלכת אחזיהו נערך חיתון או הסכמה לחיתון בין בית דוד לבית עמרי מלך ישראל, וכיון שבית דוד התחברו עם בית עמרי הרשעים נגזרה שבית דוד יושמד, דבר שהתקיים באחזיהו, ובמיתתו הושמד בית דוד מלבד יואש שנעשה נס והוא ניצל מהגזירה. ולכן הפסוק מונה 42 שנה מהגזירה שאחזיהו יושמד היה בעת מלכו, ושנה לאחר שהומלך התקיים הגזירה.
ד. הרד"ק כדרכו לפרש את המקרא גם בצורה של פשוטו של מקרא מציע דרך נוספת כיון שיהורם נשבה ע"י הערבים, ובשנות השבי מינו את אחזיהו למלך זמני, הפסוק במלכים מונה את הגיל שבו הומלך אחזיהו למלך זמני, ואת שנות מלכות יהורם עד השבי. ואילו הפסוק בדברי הימים מונה את הגיל שאחזיהו הומלך למלך קבוע לאחר מיתת אביו, דבר שאירע 20 שנה לאחר המלכתו כמלך זמני. אמנם המלבי"ם דוחה פירוש זה כיון שהדבר אינו מסתדר עם חשבונות השנים גם לפי פשוטו של מקרא.
ברכה והצלחה
הרב יהודה סטורץ
בית הוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א