שנה ראשונה

שאלה

בס"ד
פסחים דף פ"ז ע"א
שחט עליה אביה ושחט עליה בעלה
דיוקים שצריכים הסבר
למה שחט בעלה בפ"ע ולא נמנה על קרבן חותנו?
בעלה איפוא הי' אוכל הקרבן בפ"ע , אין שוחטין על היחיד?
למה כתב רש"י בל' נקבה "הנשואות " והלכה "ולא והלכו? ד ) האיך בעלה
יכול למנות על שני קרבנות ?
ה) למה לא לקח בעלה קרבן שלו אצל אביה
מתני'האשה בזמן שהיא בבית בעלה שחט עליה בעלה ושחט עליה אביה תאכל משל בעלה הלכה רגל ראשון לעשות בבית אביה שחט עליה אביה ושחט עליה בעלה תאכל במקום שהיא רוצה
תאכל משל בעלה. כל זמן שלא פירשה שדעתה בשל אביה, דמסתמא דעתה למנות על של בעלה

רגל הראשון שלאחר נשואיה, שכך דרך הנשואות ללכת לבית אביהן
3
תאכל במקום שהיא רוצה וכגון שאינה רדופה עד הנה לילך לבית אביה תדיר, הילכך מספקא לן בהי ניחא להMB:
טעות השגור לרוב לומדים כבר פלפלתי עם כמה ת"ח וכ"א הודה לי
טעות המון עם דמכאן ראי' שחתן הולך אצל חותנו לערוך הסדר ראשון ואדרבה מכאן ראי' להיפוך
א. דאם גם הוא הולך אצל חותנו למה שחט עליה בעלה הא גם הוא ג"כ אוכל משל אביה
ב. ודרך אגב בפי' של מתיבתא פי' ואפשר שתחזור לבית בעלה ותאכל משלו כדפירשנו
ג.עוד ראי' תאכל “במקום” שהיא רוצה ולא קאמר תאכל ממי שהיא רוצה רק במקום שהם בשתי מקומות
3
3
ד. הנשואות – והלכה (ל' נקבה ולא והלכו ל' רבים)
אעפ"כ שהלכה לבית אביה סובר בעלה שלא תשאר שם באכילת קרבן פסח רק תחזיר לבעלה
ה. אם מחמת מנהג חומרא אינו אוכל אצל אביה מאן יימר דהאשה אינה צריכה לקבל מנהגיו או הבעל משום שלום בית
ועד דנמצא דהוא אוכל לבדו שלא בחבורה וזה לבדו הוא טעם לבטל

תשובה

ר' דוד שלום וברכה

ראיה יפה.

אך שים לב שהראיה היא על התקופה שכולם עלו לרגל והיו צריכים להתנתק ממנהגם ולהיות כאוחרים בבית אחרים, ובכל פעם להתארח במקום שהצליחו לסדר, לא מדובר דוקא שאביה ובעלה גרו בירושלים.

מה עוד מציאות זו שונה מהמציאות של ימינו שאשה רגילה למנהגי בית אביה וקשה לה להתנתק.

ובכלל בימינו לצערנו אין את כוחות הנפש שהיה בעבר, ובימינו סתם אשה הא בגדר רדופה של תקופת חז"ל…

למעשה אשה בימינו זקוקה להרבה יותר התחשבות מבעבר, ובכך יהיה טוב לשני בני הזוג.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א