מדובר על כסף

שאלה

אני עובד במפעל ומזיע כול כולי על תוספות במשכורת רציתי לדעת בבקשה האים המנהל הישיר מחלק את התוספת שלי במשכורת לעוד אנשים אתן דוגמא אני אמור לקבל תוספת במשכורת 3 שקל ולי אומרים שאתה מקבל רק 1 שקל האים המנהל מחלק את 3 שקל לעוד אנשים או שזה מגיע רק לי בבקשה להעמיק בבדיקה כי זה הרבה שנים שאני חושב שמרמים אותי כי כול פעם אני מקבל שקל שקל שקל ולא 3 שקל תודה

תשובה

משה שלום וברכה

לצערנו מנהלי עבודה בימינו מתקשים מאד להעריך נכון את עבודת העובדים, ובעוד עובדים שונים מסיבות שונים מפחדים שיעזבו או יעברו למקום אחר, ולכן מעלים את השכר בצורה גבוהה יותר, ואילו אחרים מעלים מעט מאד, ולא נותנים את הדעת כמה הם משקיעים בעבודה. וזה בהחלט דבר נורא מסתכל, אני הרבה יותר מאשר מבין אותך.

אולם הפתרון לכך הוא להתפלל לבורא עולם שישלח לך את כל מחסורך, ולזכור שהמעביד הוא רק הצינור להעביר לך את מה שנגזר עליך בראש השנה. והכתובת לבקש הוא בורא עולם.

התפללת עבורך שבעזרת השם שתקבל שפע פרנסה וברכה.

נקודה נוספת שחשוב מאד לזכור, התורה מחייבת אותנו לעבוד בנאמנה גם כאשר המעביד אינו מעריך זאת כראוי, ואינו מעלה את השכר כראוי, כל עוד והסכמת לתנאי העבודה גם אם זה רק מחוסר ברירה שאין לך משהו אחר, יש חובה מצד הלכה לתת את כולך לעבודה. חשוב מאד לזכור שאינך עובד למען המעביד, אלא אתה כאדם ישר ממלא את חובתך לבורא עולם, כשאדם מתרגל לחשיבה כזו, הוא מקיים מצוה חשובה בכל רגע בעבודה, והוא אינו חש תסכול כשהמעביד או מנהל העבודה אינו מעריך נכון את עמלו, משום שבורא עולם לא מפספס שום מאמץ, והוא ישלם לך את השכר המלא מלא, גם אםן לטובתך הוא שומר זאת לזמן שהכי טוב לך.

יתירה מזו נאמר שהינך עובד למשל במפעל מזון, תחשוב על כך כמה עם ישראל זקוק לך, ועל כך שהינך דואג לאנשים רבים לאוכל מזין או טעים, וכמובן שאתה צריך להתקיים ולכן הינך מקבל שכר על כך, אך המטרה בעבודה שלא יהיה התלוש בסוף החודש, אלא התכלית של היצור או שינוע הסחורה וכדומה.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א