הרב יהושע לייבזון
אחד הפעילים הוותיקים של 'דרשו' ו'אחינו', הוא הרב אהרן ידלר. על פעילותו של הרב ידלר בארגון 'אחינו' כבר סיפרנו כאן ב'לקראת שבת' בכמה הזדמנויות, אבל בנוסף הוא גם מפקח על שיעורים ומקומות מבחן של 'דרשו', כשלא פעם הוא משלב את הפעילות הזאת בפעילות 'אחינו' ובעודו נוסע לשוחח עם הוריו של נער מתחזק הרוצה להיכנס ללימוד בישיבה קדושה, הוא גם קופץ לשיעור ב'דף היומי בהלכה' או למוקד מבחן של 'דרשו' בכולל, ומשוחח עם הממונה במקום לבדוק שהכל מתנהל כשורה, או להציע פתרונות וסיוע במקרה הצורך.
במבחן 'דרשו' האחרון הגיע הרב ידלר לפיקוח שוטף במוקד הבחינה שבקריית צאנז, בנתניה. הוא שוחח עם הממונה במקום, התרשם מהסדר המופתי וממספרם הרב של הנבחנים בתוכניות 'דרשו' השונות, ולפתע הבחין בהמולה קטנה שהתחוללה במקום.
"פתאום אני רואה כמה בחורים שולפים מצלמות מהכיס ומתחילים לצלם. הבנתי שמשהו קרה פה, אבל לא הבנתי מה קרה…
"פתאום אני רואה נבחן שהגיע למקום. הקפוטה המבהיקה והשטריימל החדש שלראשו הבהירו שאכן מדובר בחתן בימי השבע ברכות שלו… זה בהחלט מראה מרענן.
ניגשתי לאחל לחתן הצעיר מזל טוב לרגל נישואיו בשעה טובה ולהביע את הערכתי על כך שהוא מגיע להיבחן בעיצומם של ימי השבע ברכות, או אז התברר לי שהחתן הזה הוא לא אחר מאשר נכדו החדש של הרבי מצאנז שליט"א, הרב משה הלברשטאם, בן רבי יהודה אריה, נכדו של האדמו"ר מגורליץ, שבימים האחרונים התחתן עם נכדתו של הרבי מצאנז, בת לבנו הגה"צ רבי אברהם, רבם של חסידי צאנז בטבריה.
"שאלתי את החתן אם הוא בא להיבחן על 'דף היומי בבלי' או על 'דף היומי בהלכה', התשובה שלו לא מאוד הפתיעה אותי: גם וגם…
"והנה פתאום מגיע אחד מרבני המקום, שלא בטוח שמותר לחתן לכתוב בימי השבע ברכות. אני טענתי בלהט שאם החתן לא ייבחן יש בזה משום 'דבר האבד', אבל הרב אמר שהוא יודע שב'דרשו' מגלים גמישות במקרים מיוחדים, ומה ייחשב ל'מקרה מיוחד' אם לא חתן המנוע מבחינה הלכתית מלכתוב תשובות במבחן???
"במקום התפתח דיון הלכתי ער, והרב ביקש שיביאו לו את 'ספר המפתח' של 'דרשו', ואכן לאחר חיפוש קל הוא מצא שיש בעניין מחלוקת לגבי כתיבה בימי השבע ברכות, ומאחר ומדובר בכתיבת דברי תורה ניתן להקל, ואכן החתן המשיך בכתיבת המבחן ולבסוף הגיש אותו לאחראי במקום, כשהוא מראה דוגמה לכל בחור בחצה"ק צאנז ובכלל, שגם בימי השבע ברכות, ובכל זמן ועת אפשר וצריך להמשיך ושלמור על הלימוד הקבוע, ועל המבחנים של 'דרשו'.
לסיום אומר הרב ידלר כי החתן דנן מצטרף לשורה ארוכה של נבחנים בשלל מצבים וזמנים שהמשיכו לדבוק בסדר הלימוד ובעשיית המבחנים, למרות שאף אחד לא היה יכול לצפות לכך מאיתם: "זכורני מקרה שבו הגיע נבחן ביום חתונת בתו, לעשות את המבחן ב'קניין ש"ס' במשך שלוש שעות, ולאחר מכן יצא ממקום המבחן הישר אל חופת בתו", אומר הרב ידלר.
"יש לא מעט מקרים של נבחנים שקפצו למקום מבחן סמוך לבית החולים, רגעים לפני הולדת ילדיהם, אנשים שביטלו טיסות לחו"ל ושילמו קנסות כספיים, כדי שלא להפסיד מבחן חודשי, ועוד ועוד. בסופו של דבר, רואים את זה שוב ושוב, שדווקא מי שדבק בסדר הקבוע ומקפיד שלא להחמיץ אף מבחן, הוא זה שמצליח להחזיק מעמד לאורך זמן ואף להיבחן על כל ששת חלקי המשנה ברורה מבלי להחסיר אף מבחן".