חשש מעבודה זרה
אם להניח שגוי עובד עבודה זרה החליט לעשות (להמציא) עבודה זרה חדשה.
והיא תהיה בכך, שלוחצים על כפתורים של סיר בישול. ולשם זה הוא מייצר את אותו סיר בישול שהוא מייצר.
|
יום ו׳, 24 ביולי, 6:04 | |||
|
ר' אריה שלום וברכה
אם אני מבין נכון השאלה היא מדוע לא לחשוש על פעולות שונות אולי איזה גוי עשה אותם לשם עבודה זרה.
על עצם השאלה הזאת התשובה היא שיש כלל בגמרא (חולין נו:): 'אחוזקי ריעותא לא מחזיקינן'. באופן כללי התורה מורה לנו ללכת אחר חזקה, והיינו שאני מניח שכל עוד ואין לי סיבה ברורה לחשוש, אני לא צריך לחשוש לאפשרויות שונות שיכולות להיות, ואני מניח שהכל נשאר כמו שהיה. אלא אם כן יש לפני 'ריעותא' [דבר שגורם לנו לחשוש שהדין הקודם הוא רעוע] והיינו דבר שמכריח אותי לחשוש שהמצב הקודם רעוע. והגמרא כאן מחדשת שכל מה שאני חושש הוא כאשר יש 'ריעותא' לפני. אולם כל זמן שאני לא רואה לפני שינוי, אני לא מחזיק שמא יש כאן 'ריעותא', ולמרות שיש אפשרות כזו, אין צריך לחשוש לה.
אני יביא דוגמא מאד קלאסית שעליו דנו פוסקי זמנינו, ידוע שיש בפרות מיעוט המצוי של טריפות בריאה, ולכן הגמרא מחייבת לבדוק את הריאה, מיעוט המצוי לדעת הפוסקים [ע"פ הוכחת הישועות יעקב] הוא 10%, כלומר שברור שיש יותר מ10% טריפות מעיקר הדין בקרב הפרות [ולא רק חומרא שאנחנו לא יודעים להבחין]. בימינו במחלבות מערבים יחד את החלב של כל הרפת במיכל אחד, יוצא שבמיכל זה יש בודאי יותר מ10% חלב טריפה. והנה מצד הדין חלב טריפה שהתערב עם חלב כשירה אוסר עד שיהיה פי 60 חלב כשר מחלב טריפה [ככל תערובת איסור מין במינו]. ולכן כל מיכל חלב של תנובה המכיל חלב מעשרות או מאות פרות, מכיל כמעט בודאות יותר מ1/60 חלב טריפה, וכיצד אנו שותים חלב. אולם ההיתר לשתות חלב הוא משום אחזוקי ריעותא לא מחזקינן, וכל עוד שלא ידוע לנו על ריעותא במיכל לא חוששים. מדובר בסוגיא רחבה מאד, וקשה לפרט אותה על רגל אחת.
אם תרצה להעמיק עוד בסוגיא אני מציע לך לנסות להשיג את חוברות בנתיב החלב של תנובה, באחד מהגליונות רוכזו שם תשובות פוסקי זמנינו על נידון זה. והקו הכללי הוא שברובא דליתא קמן אומרים אחזוקי ריעותא לא מחזקינן.
מקום נוסף בזוית שונה על הנושא של עבודה זרה, הוא מה הדין כאשר אנחנו יודעים שהמקור הוא עבודה זרה, אך אני עושה זאת בצורה לא של עבודה זרה, הדוגמאות הקלסאיות הם המטולטלת ושלשת המימדים – אני לא נכנס כרגע לשאר הבעיות בשיטות אלו, אלא אם נקבל את טענת הרבנים המתירים שאכן יש איזה כח טבעי בטבע שפועל בשיטות הללו, והוא כח טבעי לחלוטין, אלא שהמגלים שלו עשו ממנו עבודה זרה, תוכל להעמיק בנושא בספר המטולטלת של הרב אלחנן גרין [המבאר את הצד לאסור בצורה מאד מקיפה] ובקונטרסי המתירים.
ברכה והצלחה
הרב יהודה סטורץ
בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א