דיברתי על רבנים

שאלה

אם דיברתי על רבנים מסויימים דברים שהם קצת זלזול או אי כבוד ואני כעת מעוניין לבקש מהם מחילה האם אפשר לעשות זאת או שעצם זה שאני אומר לרב שזלזלתי בו זה לשה\"ר וא\"כ מה עושים
אני מרגיש שזה תוקע אותי בחיים
תודה רבה

תשובה

יצחק שלום וברכה

ברוב המקרים כאשר אדם אומר לרב שהוא זלזל בו בטעות, וכעת הוא יודע שהוא טעה ומבקש מחילה, אין לרב הקפדה על הדברים, והוא מוחל בלב שלם. בכל מקרה תקבל על עצמך ללמוד כל יום 2 הלכות בספר חפץ חיים [אם קשה לך הלימוד בספר אז בספר נצור לשונך של הרב פליסקין או קיצור הלכות לשון הרע של הרב יצחק ברקוביץ – וכדומה] עד לסיום 2 מחזורים. ותחשוב לאחר הלימוד במשך דקה מה אפשר לתקן ולהשתפר היום. כמו כן פעם אחת תאמר בתפילה בשמע קולנו 'עשיתי כך וכך וזה לא היה בסדר וכעת אני חוזר בתשובה ואני מבקש מבורא עולם שיכפר לי על כך, ואז יחד עם בקשת המחילה תוכל לראות את הסיפור מאחורך – אך כדאי תמיד להתמיד בלימוד הלכות לשון הרע ורואים בכך ישועות גדולות.

באופן שלפי הנסיבות האישיות נראה לך שהרב יפגע או ירגיש לא טוב שדברת עליו, תעשה כנ"ל ואל תבקש ממנו מחילה, אך לפני יום כיפור תשלח לו מכתב אנונימי ותכתוב לו: 'כבוד הרב לא נהגתי בך כבוד כראוי, פניתי לרב לשאול כיצד לתקן, והוא נתן לי קבלות מה לבל על עצמי, וב"ה אני עומד בקבלות אלו, ומתחרט ומתנצל על מה שהם, בהוראת הרב עמו התייעצתי אני שולח מכתב ללא שם, ומבקש שתמחל לי בפה, וכשם שתנהג בי במידת הרחמים כך בורא עולם ישלח לכבודו שנה של הצלחה בחסד ורחמים'.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א