הבטחתי מעשר ובסוף המשכורת קטנה יותר

שאלה

שלום לכה"ר

הבטחתי למישהו שאתן לו מעשר בסכום מסוים אבל המשכורת שלי החודש היתה קטנה משחשבתי. האם אוכל לתת לו כל הסכום שהבטחתי ולהוריד את זה מהמעשר של החודש הבא?

עוד דבר בנושא זה- כתוב הרי שמותר לנסות את ה' במעשר. אני לא רואה שום שינוי במצבי הכלכלי למרות נתינת המעשר כבר כמה שנים. האם מותר לי להפסיק ורק לתת צדקה?

תשובה

שלום וברכה

לגבי מעשר כספים יש הבטחה שאדם יסתדר ויהיה לו את כל צרכו מה שהוא באמת צריך, אך מומלץ שלא לנסות את השם כיון שלעיתים מחסור הוא משום שנגזר על אדם גזירה קשה והשם לטובתו מחליף זאת במחסור או צרה קצרה.

רק אתמול פגשתי חבר שלא ראיתי אותו תקופה ארוכה, שאלתי אותו מה שלומו, אשתו שידעתי שהיא חולה במחלה כבר הרבה מאד זמן, והוא סיפר לי כי לפני ראש השנה הוא נפל ושבר את אגן הירכיים, ובראש השנה הוא היה מאושפז וסבל כאבי תופת והיו צריכים להחליף לו את האגן בניתוח. אולם הוא היה בטוח שזה לטובה, ואכן מיד אחר כך הטיפולים סוף סוף הצליחו והגידול של אשתו נעלם בחסדי שמים, ובמקביל בנו שציפה להתארס מספר שנים מצא שידוך מעולה והספיק כבר להתחתן, וברור לו שהיסורים שהוא סבל מספר ימים ביטלו את הגזירות שהיו על משפחתו.

בכל אופן בלי קשר להבטחה שהמעשר גורם שיהיה לנו כל צרכנו, יש עלינו חיוב לדאוג לעניים וללימוד התורה ושאר עניני הצדקה, השיעור שנקבע הוא לתת מעשר מההכנסות. אך מטרת נתינת המעשר אינה כדי לקבל את ההבטחה.

 

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א