"כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם" (בראשית ו', י"ג)
ש. מדוע דווקא גזל מקטרג בראש?
ת. חז"ל אומרים "סאה מלאה עוונות מי מקטרג בראש- הגזל", והטעם הוא כי יש כאן מקטרג, כשיש נגזל יש מקטרג, קיים בעולם מישהו שמקפיד עליו, וקטרוגו של הגזלן עולה.
ש. ישנן גזילות קלות שאדם דש בעקבו והן שייכות לגזל הרבים, ואמרו חז"ל שהגוזל את הרבים יעשה בהן צרכי רבים – מהם צרכי רבים?
ת. שיתרום לבית הכנסת (ולכאורה עדיף לבית הכנסת שיש בו ציבור גדול של לומדים ומתפללים), ואפשר גם לתרום לעוד מקומות כמו בית חולים.
ש. תלמידים מגיעים לישיבה בתחילת הזמן ותופסים מקום לחברותא או לחבר – האם מותר או שנכלל בחב לאחריני?
ת. כאשר תופס לחברותא – מותר, כי משמעות הדבר שתופס לעצמו, אך אין לתפוס לאחרים.
ש. המוכר דירה לחברו ומספר לו רק את המעלות שלה, ולא מזכיר את החסרונות – האם אפשר לטעון אח"כ מקח טעות?
ת. אם הלוקח לא שאל אודות החסרונות – אינו יכול לטעון מקח טעות.
ש. המבקש לתלות מודעה בלוח מודעות ברחובה של עיר, ואין לו מקום אלא על מודעה של חברו – האם מותר?
ת. הרי יש להמתין לזמן שרגילים לתלות על המודעות הישנות, כגון שבוע ימים.
ש. ומדוע שלא נאמר כי התולה את המודעה הראשונה לוקח סיכון שאפשר שיכסו את המודעה שלו או יורידוה גם לאחר יום אחד, ואם כן, אני אהיה זה שקיימתי את הסיכון שהוא לקח מראש…?
ת. מרן מביט בתמיהה ובעיניים חודרות: "אבל הוא מקוה שיש בעולם אנשים ישרים"…
(מתוך נשיח בחוקיך, פרשת נח תשע"ז)