שאלה: במצב החירום התאספנו להתפלל בחצר, ובשבת בבוקר התפללנו שחרית ומיד מוסף, ולאחר מוסף הלכנו לחצר של בית הכנסת סמוך ובתיאום על הגבאי הוצאנו את הספר תורה וקראנו בתורה. בשבת שלאחריה כשהגענו לקרוא בתורה הגיע בעל הבית ונעל את ארון הקודש וסרב לתת לנו לקרוא, וכשביקשנו שיאפשר לנו לקיים מצוות קריאת התורה, כעס ואמר שאנו צריכים להשלים גם את הקריאה של שבת שעברה כיון שהיתה ללא רשותו, והקריאה היתה בספר תורה גזול. האם יש לחוש לדבריו?
תשובה: כואב הלב לשמוע על מצב כזה שיהודי מסרב לתת לקיים קריאה בתורה במקום להרבות בזכויות, וכנראה שההסגר ומצב החירום השפיעו עליו שאין לו ישוב הדעת.
ובעיקר הדין מבואר בשו"ע (סי' תרצ"א סי"א) שהקורא במגילה גזולה יצא ידי חובה, ואין זה בכלל מצווה הבאה בעבירה, כיון שהמצווה מתקיימת על ידי קול ואין בקול דין גזל, ומזה למד הגאון רבי יצחק אלחנן בשו"ת עין יצחק (סי' ט') שגם בס"ת גזול יוצאים ידי חובה. ונחלקו הפוסקים האם רשאי לברך או לא, ע"י משנ"ב שם, אך בנידון השאלה יש להוסיף שזה גם היה בשוגג, ויתכן שבזה לכו"ע אין ברכתו לבטלה. והשי"ת יברך את עמו בשלום.