האם מותר לשחק בכדור ביום טוב ?

ל' תשרי תשפ"א -סימן תקי"ח- מאמצע סעיף א' "אבל אבנים"- סוף הסעיף
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אסור לטלטל אבנים ביום טוב? האם שייך דין עירובי חצרות ביום טוב?ואיזה כלים אסור להוציא לרשות הרבים? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ה', סימן תקי"ח סעיף א' בחלקו השני]

טלטול והוצאת אבנים ביום טוב

אבנים, מכיוון שאין בהם שום צורך, לכן לא שייך בהם את ההיתר של 'מתוך שהותרה הוצאה לצורך הותרה הוצאה שלא לצורך', ואסור לטלטל או להוציא אותם ביום טוב מרשות לרשות, ומוסיף המשנה ברורה, שלכמה פוסקים זה אסור מן התורה.

לשחק בכדור ביום טוב

כתב הרמ"א, מותר לשחק בכדור אפילו ברשות הרבים, ואפילו שזה רק טיול בעלמא, ומבאר המשנה ברורה, שלשחק בכדור יש בזה חשש איסור, משום שבדרך כלל מוליכים אותו ד' אמות ברשות הרבים, ובכל זאת מותר לשחק בו ביום טוב, כיוון שיש בזה שמחת יום טוב, ומתוך שהותרה העברת ד' אמות ברשות הרבים לצורך, הותרה גם שלא לצורך, ורש"ל כתב, שזה דבר פלא להתיר כזה דבר, כי אין בזה צורך היום כלל, אלא זה שחוק הילדים, והנח לילדים שישחקו בהם, אבל גדולים שנוהגים כך, מנהג רע הוא, וזה לא שמחה וטיול, אלא שיחת ילדים וקלות ראש, ובלאו הכי הדין הזה לא מוסכם על כולם, כי דעת השולחן ערוך בסימן ש"ח סעיף מ"ה, לאסור משחק בכדור בשבת, משום מוקצה כיוון שזה כאבן שהיא מוקצה מגופו, וכן יש בזה בעיה של השוואת גומות, והרמ"א חולק ואומר, שיש מתירים ונהגו להקל.

הוצאה ביום טוב על ידי עירובי חצרות

עוד כתב הרמ"א, אדם שעשה עירובי חצרות, מותר לו להוציא ביום טוב כל דבר שיש עליו תורת כלי, אבל דבר שאין עליו תורת כלי, כגון אבנים, אסור להוציא משום מוקצה, ומוסיף הביאור הלכה, שהרמ"א בא להוציא משיטת הריטב"א שסובר, שחז"ל בכלל לא תיקנו עירובי חצרות ליום טוב, כי ממה נפשך, דברים שיש בהם צורך היום ואפילו צורך קצת, מותר בכל מקרה, ודברים שאין בהם צורך היום בכלל, בשביל זה חז"ל לא הוצרכו לתקן תקנה מיוחדת של עירובי חצרות, ועל זה אמר הרמ"א, שאם הניח עירובי חצרות, מותר לטלטל ולהוציא אם יש עליו תורת כלי, אפילו שאין בזה צורך היום בכלל, ולכתחילה, כשמערב עירובי חצרות בערב פסח לכל שבתות השנה, יכלול בזה גם את יום טוב, ויאמר, 'ולכל ימים טובים', כדי לצאת גם את דעת המחמירים, שסוברים שיש עירובי חצרות ביום טוב.

הוצאת כלי אוכל נפש

הכלים ששייכים לאוכל נפש כגון סכינים וכדומה, אם כבר גמר את הסעודה ולא יצטרך אותם יותר להיום, אסור להוליך אותם איתו ברשות הרבים או בכרמלית, כי אין בזה צורך היום, ויש מקילים בסכינים, שמא יזדמן לו איזה פרי לחתוך בו, ולכן אפילו שהוא גמר להשתמש, מותר לו לקחת את זה איתו לרשות הרבים או לכרמלית, ובאמת, אם הוא יודע בוודאות שלא יצטרך סכין בהליכה הזאת, כגון, כשהולך לבית הכנסת וכדומה, לשיטת כולם, אסור לו להוליך את הסכין איתו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן