סוטה דף מט
האם המהרי"ל דיסקין היה רק עוקר הרים או גם סיני?
לא תיתי ענווה דאיכא אנא
נשאל הגאון רבי אבא יעקב ברוכוב זצ״ל, בעל שו״ת ״חבל יעקב״ האם היה כחו של מהרי״ל דיסקין גדול אף בבקיאות, כשם שנודע בחריפותו הנוראה ובכח פלפולו המבהיל – שהרי מאז ומעולם נחלקו גדולי הדורות לבחינות ״סיני״ ו״עוקר הרים״, חריפים ובקיאים, זולתי מתי מספר שהיו אנשי אשכולות, מושלמים בכל.
– נענה ואמר: אספר לכם מעשה שהיה:
במשנה בסוף מסכת סוטה אמרו: משמת רבי, בטלה ענוה ויראת חטא. ואמרו בגמרא אמר רב יוסף לתנא [לזה שהיה שונה לפניו את המשנה] לא תתני ענוה, דאיכא אנא. פירש רש״י, שאני ענוותן. אמר ליה רב נחמן לתנא: לא תתני יראת חטא, דאיכא אנא.
וידועה השאלה: יכול אדם להעיד על עצמו שהוא ירא חטא, אבל כיצד יכול הוא להעיד על עצמו שהוא עניו. הלא בעדותו זו, לכאורה טמונה גאוה!
אמרנו למהרי״ל דיסקין זצ״ל, שאומרים בשם הגאון מוילנא זצ״ל, שיש בירושלמי תנא ושמו אנא, שהיה ידוע בענוותנותו ויראת חטאו, ועליו כיוונו רב יוסף ורב נחמן באמרם: לא תתני ענוה, דאיכא אנא, והוא ענוותן, וממילא לא בטלה עדיין ענוה.
נענה על אתר ואמר: בטוחני שלא יצאו הדברים מפי הגר״א. שכן בכל התלמוד הירושלמי אין אמורא ששמו אנא! הרי לכם איפוא בקיאות – לדעת אף מה לא כתוב!…