נדרים כג
מדוע קנו השבטים בכסף של מכירת יוסף דווקא נעליים?
מלעלות לרגל
וימכרו את יוסף לישמעאלים בעשרים כסף (לז, כה)
בפרקי דרבי אליעזר כתב שמכרו את יוסף בעשרים כסף וחלקו את המעות ביניהם והגיע לכל אחד שתי כסף ולקחו מהמעות נעליים.
ותמוה למה לקחו דוקא נעליים, ומה רומז החשבון של שתי כסף.
ונראה לפרש שמובא במדרש 'הנה בעל החלומות הלזה בא' שעתידין בניו לעשות בעלים לעבודה זרה. ומובא בהרבה מהמפרשים שהטעם שלכך רצו השבטים להרוג את יוסף היה בשביל ירבעם שעתיד לצאת ממנו, ויגרם חרבן בית המקדש מכך שלא היה מניחם לעלות לרגל ונתרבה עבודה זרה.
וזה הרמז בנעליים על פי הכתוב "מה יפו פעמייך בנעלים", שבני ישראל משתבחים בעלייתם לרגל בנעליים, לכן קנו נעליים מיד לאחר המכירה, לרמז שכעת יוכלו בני ישראל להתהדר בנעליים בעלייתם לרגל. וקנו דוקא בשתי כסף כמו שמצינו בגמרא שקרבן חגיגה עולה לפחות שתי כסף.
(בן פורת יוסף – תקנ"ו)
הסבר מחודש ונפלא מביא הגרמ"י רייזמן בשם "מדרשי תימן": באותה שעה לקחו השבטים את שתי הכסף המיותרים, שהרי בשעת המכירה היו רק תשעה שבטים וצירפו את הקב"ה עימהם כמובא ברש"י, וזרקו כלפי מעלה, כביכול ליתן להקב"ה את חלקו, המעות שזרקו נפלו באיזה מקום בסביבתם.
לאחר הרבה הרבה שנים, בא יוסף, אבי התנא הקדוש רבי עקיבא, ויוסף זה היה גר, עני ואביון. יוסף זה רצה לישא אשה ולא היה לו במה לקדשה. אותה האשה גם כן היתה עניה מרודה ולא היו לה נעליים לרגליה. ויוסף מצא מטבע – את אותה מטבע שזרקו השבטים – וקנה עם זה 'נעליים' וקידש את אשתו בנעליים אלו, ונולד להם רבי עקיבא.
והנה ידועים דברי הגה"ק רבי שמשון מאוסטרופולי ב'מעשר בהמה', הרמז שמביא שם שרבי עקיבא היה מעשרה הרוגי מלכות, והרי לא היה מצאצאי השבטים ולמה נתפס בעוון זה? אלא שהוא כנגד הקב"ה. ולפי דברי המדרש הרי זה מובן ביותר שהרי באמת נולד רבי עקיבא בזכות הכסף שהיה כביכול עבור הקב"ה.
(גליון אגעדאנק)