נדרים יח
מדוע רק על איסור הזכרת ה' נאמר 'לא ינקה'
לא ינקה
"לא תשא את שם ה' אלוקיך לשוא כי לא ינקה ה' את אשר ישא שמו לשוא"
והקשה ר' מאיר מפרימשלאן זצ"ל: למה מכל העבירות דווקא פה כותבת התורה שה' לא ינקה, ולא תתקיים בו מידת "ונקה"?(מידת "ונקה" פירושה שהקב"ה מוחק לחוזר בתשובה את עוונו) והסביר הדבר במשל: אם אדם עושה עבירה, ואכל חזיר ח"ו. היד כותבת בלילה בספר הזכרונות, פלוני אכל חזיר. ואם עשה תשובה שלימה מוחקים מספר הזכרונות את הכתב ולא ניכר כלל. אבל, הנשבע בשם ה' לשוא, נכתב בספר על שמו: פלוני נשבע בשם ה' לשוא. ואפילו אם עשה תשובה שלימה כל ימיו עדיין אי אפשר למחוק מספר הזכרונות את כל העבירה, משום שאסור למחוק שם ה'. וזהו "כי לא ינקה".