כתובות צז
מדוע היולדת בצער לר תיסתר כדי לילד ברווח?
לפי שאין אדם רוצה שתתבזה אשתו בבית דין
אמרו רבותינו( סוטה מ.): ״ונקתה ונזרעה זרע ־ שאם היתה עקרה נפקדת, דברי רבי עקיבא. אמר לו רבי ישמעאל: אם כן יסתרו כל העקרות ויפקדו וכו' אם כן מה תלמוד לומר 'ונקתה ונזרעה זרע' – שאם היתה יולדת בצער יולדת בריווח, נקבות יולדת זכרים, קצרים יולדת ארוכים, שחורים יולדת לבנים".
התוס׳ על המקום מיד נזעק: ״תימה, ורבי ישמעאל לימא ליה לנפשיה: יסתרו כל יולדות בצער וילדו בריוח!״, והותיר את השאלה פתוחה.
אכן נראה ליישב על פי המבואר בגמרא (כתובות עד:) שאדם מעדיף לגרש את אשתו מאשר שתתבזה בבית דין. לפי זה, רק לגבי העקרה יש חשש שתסתתר כדי להיפקד, הואיל ודין הוא (יבמות סד.) שאדם ששהה עם אשתו עשר שנים ולא ילדה, מגרשה, ולכן האשה אינה חוששת מהגירושין מאחר ובלאו הכי בעלה יגרשנה.
אך היולדת בצער אין חשש שתלך ותסתתר, מפני שאין על בעלה חובה לגרשה וממילא האשה תחשוש שבעלה יעדיף לגרשה מאשר לראותה מתבזה שמשקין אותה במי המרים, ולכן היולדת בצער לא תסתתר כדי ללדת בריוח.
(פנים יפות)