כתובות סה
מתי מותר לישא אשה למרות שלא ראה אותה?
כדי שלא תתגנה על בעלה
בקהילה אחת בחו"ל נהוג היה שבשמחת תורה הגבירים קונים לרב "חתן תורה". שנה אחת קם גביר אחד, שהיה רשע גדול ועז פנים ובינו לבין התורה והמצוות לא היה דבר, והחליט שהוא קונה את העליה החשובה לעצמו. קנה ועלה לחתן תורה, ולא עוד אלא שהרב היה צריך לדבר בקידוש לכבודו…
פתח הרב ואמר: יש לי שאלה גדולה על החתן תורה של השנה. הרי חז"ל אמרו: 'אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה, שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו' והחתן שלנו – אמר הרב – "לא נראה לי שראה פעם את הכלה….".
אמנם המשיך הרב – בעצם קושיה מעין זו יש להקשות על אברהם אבינו כיצד נשא את שרה אמנו והלא נאמר 'הנה נא ידעתי כי אישה יפת מראה את' – רק שירדו למצרים והיו צריכים לעבור בנהר, ראה אברהם בפעם הראשונה את הבבואה שלה משתקפת במי הנהר, אבל קודם לכן לא ראה אותה מעולם, והרי אסור לקדש בלי לראותה? אלא שהטעם שאסור לקדש אשה עד שיראנה בעיניו הוא, שמא כשיראה אותה אחר כך היא תתגנה עליו, אבל אם הוא לא מתכוון להסתכל עליה גם אחר כך אין בעיה לשאת אותה גם בלי לראותה. וכך גם לענינו – סיים הרב – החתן תורה שלנו כנראה לא מתכוון להסתכל על הכלה שלו – התורה הקדושה – אף פעם ולכן יכול הוא להנשא לא בלי לראותה…
(ומתוק האור)