יבמות מח
האם היו גויים שכן רצו לקבל את התורה?
מפני מה גרים בזמן הזה מעונין, ויסורין באין עליהן
הגאון רבי מאיר סגל זצ״ל, היה משרידי ישיבות נובהרדוק ומרביץ תורה בהן, ולאחר מכן בעלותו ארצה כיהן כרב בחיפה, וכך הוא כותב: שמעתי בשם הגאון בעל ה״חפץ חיים״ זצ״ל שהסביר, את דברי הגמרא (יבמות מח:) מפני מה גרים בזמן הזה מעונין ויסורין באין עליהם, אחרים אומרים מפני ששהו עצמם להכנס תחת כנפי השכינה, אמר רבי אבהו ואיתימא ר' חנינא מאי קראה: ״ישלם ה' פעליך ותהי משכרתך שלמה מעם ה׳ אלקי ישראל אשר באת לחסות״, ופרש״י ז״ל, אשר באת, שמיהרת ולא איחרת, יעו״ש.
ולכאורה קשה – אמר ועורר החפץ חיים – היכן מצינו שגר מחויב למהר את עצמו לגירות עד שהוא נענש על איחורו, אדרבה, אמרו שם בגמרא ביבמות (מז.) 'גר שבא להתגייר בזמן הזה אומרים לו מה ראית שבאת להתגייר'. זאת אומרת שגם כאשר כבר מתעורר גוי לבוא להתגייר, דוחים אותו ומנסים בכל האפשרויות לא לאפשר לו זאת, וא״כ קל וחומר וכל שכן הוא שאין עליו תביעה מדוע לא מיהר עצמו לגירות, ועוד מקבל עונש על זה? ־ אתמהה!
והסביר החפץ חיים כך – כיון שלבסוף נתגייר אותו גוי, הרי מוכיח סופו על תחילתו שבעל הכרה הוא, לפיכך נענש הוא על איחורו, שאיחר לקיים הכרתו!!! ואע״ג שאין זה מפורש בתורה שהוא מחויב להזדרז לגירות, אבל חיוב הכרה כולל לכל באי עולם אפילו לבני נח!
(מאיר עיני ישראל ח"ג – ״אמרי דעת״ עמוד קי״ז)
עוד יתבארו הדברים על פי מה שאמר האר״י הקדוש ז"ל, שכאשר החזיר הקב״ה את התורה על כל האומות ולא קבלוה – לא היה זה על דעת כל הגויים, שכן היו אז כאלו שרצו לקבל את התורה, אלא שהם היו מיעוט בכל אומה, והתבטלו ברוב בני עמם שסירבו לקבלה, ואותם שרצו לקבל ־ הם נשמות הגרים שבכל דור ודור, כי נשארו בהם מאז הניצוצות הקדושות בנפשם, וראויים הם להיכנס תחת כנפי השכינה. ומאידך גם בישראל היו כאלו שבליבם לא רצו לקבל התורה, אלא שהתבטלו במיעוט, והם המומרים שבכל הדורות. [וכך לשון הרמב״ן (דברים כט יז): ׳פן יש בכם שורש פורה ראש ולענה וכו׳ – שורש רע, שיפרח וישגה ובימים הבאים יוציא פרחים רעים ויצמיח מדורות, וזה על אשר איננו פה עמנו היום, כי האב שורש והבן נצר משרשיו יפרה וכו׳, כי משורש מתוק לא יצא מר, וכל אשר לבבו שלם עם השם הנכבד ולא הרהר כלל בעבודה זרה ־ לא יוליד מודה בה׳].מעתה יובן מדוע דוקא הגרים נענשים, כי מאחר ובאו תחת כנפי השכינה ־ התברר למפרע כי בשורש נפשם היו ראויים תמיד להדבק בישראל ולחסות תחת כנפי השכינה, ומשום כך הם נענשים על שלא הקדימו להכנס בגבול הקדושה, שהרי מלכתחילה היו מוכנים וראויים לכך. את שאר הגויים, לעומת זאת, אין שום סיבה להעניש, כי מה להם ולתורת הנצח?!
(כתב סופר החדש)