מועד קטן כח
את מי כבדו להיכנס ראשון כשנפגשו החפץ חיים רבי חיים מבריסק ורבי זליג אב"ד בריסק?
וקדשתו
הנה יש לדון האם צריך להקדים כהן בנטילת לולב?
הגמרא בסוכה (מא:) מספרת על רבן גמליאל שלקח לולב באלף זוז. נטלו רבן גמליאל ויצא בו, ונתנו לרבי יהושע במתנה, נטלו רבי יהושע ויצא בו, ונתנו לרבי אלעזר בן עזרי'ה במתנה, נטלו ר' אלעזר בן עזריה ויצא בו, ונתנו במתנה לרבי עקיבא, נטלו רבי עקיבא ויצא בו והחזירו לרבן גמליאל. והנה במועד קטן (כח:) אמרו תנא דבי רבי ישמעאל 'וקדשתו' לכל דבר שבקדושה, לפתוח ראשון, ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון, וברש"י פירש לפתוח בראש לקרות בספר תורה ולברך ברכת המזון. והנה אם עומדים כמה בני אדם ורוצים ליטול לולב האם יש דין להקדים כהן?
מהגמרא בסוכה לכאורה מוכח שאין צריך, שהרי רבי אלעזר בן עזריה היה כהן ורבי יהושע בן חנניה היה לוי כמבואר במעשר שני (פ"ה מ"ט) ומכל מקום נתן לרבי יהושע לפני רבי אלעזר בן עזריה. ואמנם רבי יהושע היה חכם אבל גם רבי אלעזר בן עזריה היה חכם כדאיתא בברכות (כז.).
והשיב על זה הגר"ח קניבסקי שכבוד התורה קודם לכבוד הכהונה כדתנן בסוף הוריות ומי שיותר חכם מחברו הוא קודם, כמו שאמרו בירושלמי שם 'הסברן קודם לפלפלן', ולפ"ז צריך להקדים בנטילת לולב מי שיותר חכם. והנה בברכות שם אמרו שרצו למנות את רבי יהושע לנשיא אלא משום המחלוקת עם רבן גמליאל לא מינוהו ורצו למנות את רבי עקיבא ולא מינוהו משום שאין לו זכות אבות, ובסוף מינו את רבי אלעזר בן עזריה, ומשמע שר"ע היה גדול מרבי אלעזר בן עזריה וכאן נתנו לו את הלולב בסוף.
ועוד אמר הגראי"ל בפשיטות שאין דין וקדשתו בזה, שאפשר שכל דין וקדשתו דוקא שנותן לו דבר במתנה, אבל כאן זה כעין שאלה [מתנה ע"מ להחזיר] ולא מתנה גמורה, ואין דין וקדשתו. (צבא הלוי סוכה עמ' 119, וכ' צדיק כתמר יפרח)
מסופר על רבי חיים מבריסק ועל הדיין רבי זעליג שהלכו ביחד לבקר במקום מסיום בבריסק, ותוך כדי הליכתם הגיע ה"חפץ חיים" לדבר עם רבה של בריסק, ואז התפתח ביניהם 'ויכוח ' מי יכנס ראשון. ה"חפץ חיים" טען: רבי חיים צריך להיכנס ראשון כי הוא רב העיר וגאון הדור, אחריו יכנס רבי זעליג שהוא אב"ד בעיר, ואני – שהנני רק בגדר אורח – אכנס שלישי.
כמובן שרבי חיים והדיין לא קיבלו זאת והחל ויכוח. לבסוף אמר רבי חיים מבריסק שיעשו פשרה: ה"חפץ חיים" שהוא כהן יכנס ראשון, מצד דין "וקדשתו", לאחר מכן אני אכנס שהנני לוי, ולבסוף יכנס רבי זעליג שהוא ישראל.
(ומתוק האור)