מועד קטן כד
איך פירש בצחות הג"ר חיים עוזר מדוע מבני עניים תצא תורה?
בני עניים
מרן רשכבה״ג הג״ר חיים עוזר זצ״ל פירש בזה בדרך צחות את דברי הגמרא בנדרים (פ״א א), ״הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה״, שיש לומר שכוונת הגמ׳ היא שבני עשירים יש להם הרבה ספרים, ולכן אם יש להם קושיא הם מחפשים בהרבה ספרים ובזה הם רק מבלבלים את מוחם ואינם משיגים שום בהירות בלימודם, אבל בני עניים אין להם הרבה ספרים, ולכן אם יש להם קושיא הם מייגעים בעצמם ליישב את הקושיא ומעמיקים בהסוגיא וממילא הדברים מתבררים אצלם.
בעיר בודאפעסט היה חברה בשם ״הזהרו' ע״ש מאמרם ז״ל הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה, והיו תומכים את תלמידי הישיבות של העיר פעסט בתמיכה, והיו בה נדיבי עם. ופעם הזמינו את רבינו (כ״ק מרן אדמו״ר מסאטמאר) ז״ל שישתתף במסיבה כזו, ונענה להם, כמובן שלכבוד רבינו ז״ל נתאספו שמה אנשים רבים והרבה רבנים, ורבינו ז״ל אמר אז בתוך דבריו שחברה זו נקראת בשם ״הזהרו״ ע״ש מאמרם ז״ל 'הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה', ובפשטות הדברים הכוונה שמבני עניים תצא תורה ולכן החיוב לכבדם ולהזהר בהם, אמנם מצינו גם בחז״ל (שבת דף כ״ג) 'הזהיר בנר הוין לו בנים תלמידי חכמים', והכוונה שמי שזהיר בהמצוה מקבל שכרו שזוכה לבנים תלמידי חכמים, וכמו״כ נוכל לומר גם כאן הזהרו בבני עניים שצריכים להזהר ולחזק את בני עניים, ומי שזהיר בזה שכרו הוא ״שמהם תצא תורה״ שיוצא חלציו של התומך ומחזיק את בני העניים יהיו בני תורה.
והוסיף ואמר דבר נחמד שאף שכל אחד יש לו התחייבות להישיבה שבעירו אמנם חיובא רמיא לבוא לעזרת כל בני תורה בכל מקום, והקדים את מה שפרש״י בפרשת בלק (כב יח) שאמר בלעם 'אם יתן לי בלק מלוא ביתו כסף וזהב וכו', שהיה לו נפש רחבה שתאב למצוא בית מלא כסף וזהב, ואילו במשנה אבות אמר ר׳ יוסי בן קיסמא אפילו אם תתן לי כל כסף וזהב ומרגליות שבעולם איני דר אלא במקום תורה, ולכאורה ביקש הרבה יותר מבלעם. אמנם פירוש הדברים נראה שתאוותו של הרשע לכסף הוא רק בשביל ביתו לצורך עצמו, ומדויק לשונו שאמר מלא ״ביתו״, משא״כ הצדיק צריך כל כסך וזהב ״שבעולם״ דייקא, כי צריך את הכסף בשביל העולם ולא בשביל עצמו, שבכל פינות העולם יש לו ישיבות ומוסדות שצריך לחזקם ולתמכם.
(ניצוצי התורה)