מגילה יח
מילה בסלע שתיקה בתרי – אין טעות בחשבון?
אמרי במערבא: מלה – בסלע, משתוקא – בתרין.
הגאון רבי אביגדור מילר זצ״ל הסביר את דברי חז"ל במסכת מגילה (דף יח.) שלימדונו: "מלה בסלע משתוקא בתרין״.
ישנו אדם הידוע כחכם גדול, אשר מלותיו מדודות ונשקלות בפלס, אנשים רבים באים להתייעץ עמו, ומשלמים הם לו טבין ותקילין עבור כל מילת תכמה שהוא מעניק להם בחסדו. אין ספק שהמזכיר האישי שלו סופר ומונה במדויק כל מילה היוצאת מפיו, כי אצלו מילה בודדת ־ שווה כסף!
בטת נאמר לעצמנו כמה טוב הוא הדיבור לאדם כזה, אולם באמת אפילו על אדם זה אומרים לנו חז״ל ״מילה בסלע״ היינו, שמילתו שוה סלע, כי הוא מדבר בחכמה וכל דבריו בבינה הם נאמרים, גם אצלו ״שתיקותא בתרין״ – כי ערכה של השתיקה שווה כפליים יותר!
(תורה דיליה ח"א עמ' רפג)
מספר רבי אפרים פישל שטיין שליט״א: בשעות אחה״צ של חג שביעי ש לפסח (שנת תשי״ב), באנו, קבוצת חסידי וידניץ אל החזו״א, כשבאמתחתינו בקבוק יין. פצחנו בשירה, החזו״א ישב על מטתו כל העת, מבלי לנוע, שרנו עוד ניגון ועוד ניגון, והחזו״א לא נע ולא זע. אחד הנוכחים ביקש: אולי יגיד לנו הרב איזה דבר תורה? ואמר החזו״א: חז״ל אומרים ״מילה בסלע משתוקא בתרין" (מגילה יח.). לכאורה החשבון לא מתאים, כי אם ידבר האדם כל היום יקבל שכר על כל תיבה, ואילו אם ישתוק כל היום יקבל רק שכר ב׳ סלעים, ואם כן עדיף לכאורה לדבר מאשר לשתוק? אלא הפשט בדברי חז״ל הוא כך: כאשר חשקו של האדם לדבר והוא מונע עצמו מכך ושותק – אזי מקבל הוא שכר כפול,״משתוקא בתרי…
(מעשה איש ח״ד, עמוד קכח)
השתיקה היפה .והשתיקה הרועמת
מי יפה משניהם … ואיך נדע האם היא שתיקה יפה או רועמת