ראש השנה כח
מדוע דימו את המצוות לעול על הצוואר?
מצוות לאו ליהנות ניתנו
הנה אמרו בגמרא (ר"ה כח.) מצוות לאו ליהנות ניתנו, ופירש רש"י 'להיות קיומם להם הנאה, אלא לעול על צואריהם ניתנו'.
ודקדק הרה"ק מראדזימין זי"ע מדוע נקט רש"י עול 'על הצוואר', והרי העול ניתן על כתפי הבהמה. אלא ההסבר הוא, כי הצוואר הוא מקום נתינת תכשיט, וכמו שאמרו בשיר השירים 'בְּאַחַד עֲנָק מִצַּוְּרֹנָיִךְ' (ד ט), והנה ככל שירבה משקל הזהב והכסף שבתכשיט לא יכאיב לגוף, אלא אדרבה תגדל ההנאה מחמת שוויותו הגדולה. ולכך נדמו המצוות, שהם כעול על הצוואר, אך אינם מכבידים ומעייפים ומייגעים, אלא אדרבה ככל שיעשה מצוות יותר, כך ירגיש את טעמם הערב והמתוק מנופת צוף וכל טעם.
(באר הפרשה)