סוכה יג
איזו משפחה ירדה למצרים עם שם אחד ויצאה ממנה עם שם אחר?
כל שנשתנה שמו
שבט גד יש לו דבר מיוחד מאוד, שלא מצאנו אצל אף אחד מהשבטים.
שבט גד, היתה לו משפחה אחת, שהחליפה את שמה , בין הזמן שנכנסה למצרים לבין הזמן שיצאה ממצרים, בדרך לארץ ישראל. לא נמצא את זה, באף אחד מהשבטים.
בדרך כלל, משפחה שנכנסה למצרים, מוצאים אותה בפרשת פינחס, עם אותם שמות. השבט היחידי, שעשה החלפת שם, בתוך המשפחות שלו, זה שבט גד.
איפה זה מופיע?
בפרשת ויגש כתוב, את כל משפחת גד שירדה למצרים וּבְנֵי גָד צִפְיוֹן וְחַגִּי שׁוּנִי וְאֶצְבֹּן עֵרִי וַאֲרוֹדִי וְאַרְאֵלִי (בראשית מו טז), אלו השמות של משפחת גד.
בפרשת פינחס, נמצא את כולם, חוץ ממשפחה אחת – אֶצְבֹּן לא נמצאת.
איפה היא אֶצְבֹּן ?
אולי היא מתה במלחמה שהיתה, בין שבט לוי לשאר השבטים?
התשובה היא – לא.
בפרשת פינחס, במקום אֶצְבֹּן, כתוב לְאָזְנִי מִשְׁפַּחַת הָאָזְנִי (במדבר כו טז) אומר רש"י במקום –לאזני. אומר אני שזו משפחת אצבון, ואיני יודע למה לא נקראת משפחתו על שמו.
וכתב האור החיים במקום 'ורש"י ז"ל רוח הקודש הופיע בו וכוון אל דברי חז"ל', שזה דברי מדרש (תנחומא).
יש רעיון נפלא, שכתוב במי השילוח, של האדמו"ר מאיזביצא, על הענין הזה שנשתנה שמו מאצבון לאזני, שרש"י אומר 'ואיני יודע למה נשתנה שמו'. למה אצבעותינו משופעות כיתדות? (כתובות ה.) שאם ישמע אדם, דבר שאינו הגון, יכניס את אצבעותיו לתוך אזניו. ולכך, כשירדו ישראל למצרים, היה אווירה של מצרים טמא, ולכן נקרא אצבון, שהיה מסתם את אזניו, כדי לא לשמוע את הדברים, שלא כרצון ה'.
אצבון ניכנס למצרים, שם את האצבעות שלו בתוך האוזן ואמר – לא רוצה לשמוע, מה מדברים המצרים!
מדברים דברי נבלה, מדברים קללות… לא רוצה לשמוע!
לקח את האצבעות שלו, ותקע אותם בתוך אוזניו, לכן כשנכנסו לתוך מצרים, קראו לו אצבון.
ממשיך מי השילוח – וכשנכנסו לארץ ישראל, שאווירה היה מלא קדושה , אז החליף את שמו לאֹזני. למה?
כי הוא הוריד את אצבעותיו מאזניו. עד כאן דברי מי השילוח מאיזביצא .
קדם לו בעל צרור המור , ר' אברהם סבע , בספרו, בפרשת ויגש.
כותב בעל צרור המור – מצאתי במדרש עניינים נפלאים בפרשה זו, בענין השמות ובשינוי השמות, ובחיסרון שחסרו מהם, ולא אאריך בכולם, אלא בקצת מהם. ובני גד צִפְיוֹן וְאֶצְבֹּן, זכו בני גד, שלא כלתה משפחה מהם.
אם ככה, נשאלת השאלה – איך זה יכול להיות, שבירידה למצרים, קוראים להם אֶצְבֹּן, ובפרשת פינחס קוראים להם אֹזני?
אלא ששינה שמו, לאֶצְבֹּן וקראו אֹזני, שבשעה שאהרן היה מתנבא במצרים, והיה אומר אִישׁ שִׁקּוּצֵי עֵינָיו הַשְׁלִיכוּ, שמע אֹזני לדבריו של אהרון, והאזין לתוכחתו, ולכן נקרא בשם אֹזני, ועשה מיד תשובה, ועשה צביונו של הקב"ה, לכך החליפו את שמו, מאֶצְבֹּן לאֹזני.
(הרה"ג רבי ברוך רוזנבלום שליט"א)