יומא מב
מדוע זכו כל המשתתפים בלוויה של רבי לחיי עולם הבא?
רביא [בר] קיסי מכפר כשעיר המשתלח – מיתת צדיקים מכפרת (רש"י)
הגמרא בכתובות (קג:) מספרת שבהלוויתו של רבי יצאה בת קול ואמרה: "כל מי שהיה בהלוויה של רבי, מזומן לחיי העולם הבא". ושואלים המפרשים מה זכה רבינו הקדוש, שדוקא מי שהיה בהלוויה שלו זכה להיות מזומן לחיי העולם הבא?
רבי פוסק, שעיצומו של יום הכיפורים מכפר גם ללא תשובה. אבל חכמים חולקים עליו ואומרים, שאין דבר כזה שיום הכיפורים מכפר ללא תשובה.
ר' מנחם צבי טאקסין כותב באורח ישרים (כתובות קג:) על הגאון הצדיק מו"ר ר' ישראל סלאנטער זצל"ה, שפעם אחת בעת התעוררו לתשובה ביום הכפורים קודם כל נדרי, בכה עד מאוד ופתח ואמר: "אוי נא לנו מה נעשה כי הלכה כרבי מחבירו ולא מחבריו"; ובאר את דבריו; "כי רבי סביר שיוה"כ מכפר אף בלא תשובה. כי היום עצמו מכפר. ורבנן סבירי להו, כי דוקא עם התשובה מכפר יום הכפורים. ואמר כי באם היינו פוסקים שהלכה כרבי אף מחברו, לא היינו יראים כלל מאימת יום הדין, כי היום עצמו היה מכפר על עונותינו אף בלא תשובה. אבל לא כן עכשיו שאין הלכה כרבי נגד חבריו, והלכה היא כרבנן, כי דוקא עם תשובה מכפר היום הכפורים ובלא תשובה אינו מכפר. וא"כ עלינו לעשות תשובה אמיתית, ואז יכפר עלינו גם היום עצמו".
ובאר בתוך דבריו גם את המאמר הזה, מדוע דוקא ביום פטירתו של רבינו הקדוש יצאה בת קול "כל דהוה באשכבתיה דרבי, מזומן לחיי עולם הבא", ומדוע לא יצאה הבת קול הזאת גם בעת פטירת תנא אחר? ואמר כי נמצא בזוהר הקדוש, שביום שהיה נפטר איזה תנא, אותו היום היה נקרא הילולא שלו, ובאותו היום היו פוסקים במתיבתא דרקיע כאותו התנא ככל פסקיו ודיניו. והנה ידוע מאמרם, כשם שיום הכפורים מכפר, כך מיתת צדיקים מכפרת. וא"כ לדעת רבי שסובר שיום הכפורים מכפר אף בלא תשובה. כך היה יום מיתתו מכפר גם כן כיום הכפורים בלא תשובה. וכאשר פסקו אז במתיבתא דרקיע באותו היום ככל פסקיו. וא"כ כִפרה מיתתו אף בלא תשובה, ועל כן כל מי שהיה אצלו בעת פטירתו נתכפר לו והוא מזומן לחיי עולם הבא. פירוש הדבר, שביום פטירתו של חכם – פוסקים בשמים על פי פסקיו!
(הרה"ג רבי יצחק רוזנבלום שליט"א)