לפני 30 שנה החילותי לעסוק בתנועת הקירוב, להשיב לב בנים לאביהם שבשמים, מצויד בברכתו של מו"ר הנתיבות שלום זי"ע, ובהדרכתו שלא להיכנס לוויכוחים ולחקירות בענייני אמונה, וגם לא לנסות להוכיח יתר על המידה מציאות וקיום אלוקים. מורי זי"ע נקט בדרך, שכל יהודי באשר הוא יש בו אמונה מולדת, בהיות ונשמות כל עם ישראל היו במעמד הר סיני, קיבלו התורה, וזעקו יחדיו נעשה ונשמע, וגם אם עבים וערפל מכסים את האמונה, צריך להאיר להם באור התפילה, באור התורה, באור השבת.
יהודי באשר הוא, סבר הרבי זי"ע, אינו כופר ח"ו או 'אתאיסט' כפי שזה נקרא, וע"כ אין צורך להיכנס לנאומים והרצאות וחקירות בענייני אמונה לפני ולפנים. תמיד חזר הרבי הנתיבות שלום זי"ע על האמרה של אור שבעת הימים, הבעש"ט הק' זי"ע, לפני הסתלקותו: "עם כל ההשגות שהשגתי, נשארתי פתי ומאמין באמונה פשוטה".
יכול אני לומר שברכתו של הרבי התקיימה בי, ולא נתקלתי בכל עשרות שנות פעילות בתנועות התשובה בארץ ובעולם, בצורך להיכנס לפילוסופיה וכדומה בענייני אמונה.
לפני כ-5 שנים התבקשתי ע"י תנועת הקירוב 'אור מתתיהו' ע"ש הצדיק משטפנשט, להצטרף לפאנל ביום שישי בוקר במרכז הקהילתי בחולון, בהנחיית אלעזר שטרום, הנושא: 'הפרשה-ופשרה', כ-100 משתתפים ובעיקר אוכלוסייה אקדמאית.
איך שהחילותי את דברי ע"פ בקשת המנחה, קפץ מאן דהוא מהקהל ואומר בהתרסה: "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ, מי אמר?!…" וכו' עפ"ל. "אני לא נכנס לוויכוחים והוכחות בענייני אמונה", השבתי לו, וכיהודי טוב המשכתי בשאלה: "במה כבודו מתעסק?". הלה ענה לי שהוא מרצה במדעי המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה, ובעל תואר ד"ר. שאלתי אותו: "אם סטודנט בתחילת הסמסטר בשיעור הראשון אצלך קופץ ושואל: 'תוכיח, מי אמר? אולי זו המצאה שלך אדוני…' מה אתה עונה לו?". אמר לי: "אני אומר לו: 'סבלנות, בהמשך הסמסטר ננתח, נעמיק, נלמד ואז בוודאי גם תבין, כרגע קח את זה כנוסחה".
אמרתי לו: "אדוני, ישמעו אוזניך מה שבפיך ממלמל. פסוק ראשון בתורה ואתה כבר מתפלסף? תלמד את כל התורה, תעמיק, ואז בעזרת השם גם תבין את הפסוק הראשון. סמסטר מתחיל בשמחת תורה כל שנה, ומסתיים בשמחת תורה בשנה הבאה. סיימנו את התורה לפני שבוע בפסוק: 'ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל…' חזק חזק ונתחזק… חתן תורה, ומיד חתן בראשית… 'בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ'. סופו מוכיח על תחילתו: אותות ומופתים בארץ מצרים, 'למען תדע כי אני ה", 'היד החזקה והמורא הגדול, למען תדע כי אין כמוני בכל הארץ' – היא היא ההוכחה באמונה פשוטה, שבראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ. אבל בשביל לגלות את האור ולהסיר את הלוט, הערפל והעבים המכסים את האמונה, צריך 'נעשה', ללמוד את כל התורה כולה, לחוש את האור עד לפסוק האחרון 'לעיני כל ישראל', או אז זה מאיר עיני כל אחד מישראל, הרחוק והקרוב".
בערב יום הכיפורים האחרון, נפגשתי עם אלעזר שטרום בציון קדשו של הצדיק משטפנשט זיע"א בגבעתיים, והוא אומר לי: "אתה זוכר את 'ההתקפה' של המלומד עליך ביום שישי במרכז הקהילתי בחולון? דע לך, האיש הרציני הזה קיבל את תשובתך ברצינות, וקבע חברותא עם אחד מהרבנים העוסקים בקירוב הפעיל בעיר חולון. כיום הוא יהודי שומר תורה ומצוות, מקפיד על קלה כבחמורה, אפשר לומר עליו 'אשטיקל תלמיד חכם…'"
י"ג עיקרי האמונה של הרמב"ם, זו הנוסחה, זו התפילה, וזו קביעה במח ובלב, מתוך אמונה פשוטה, שאדם משנן לעצמו מדי יום ביומו כל ימי חייו. אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים.
(גיליון 'באר בשדה' שטפנשט)