הרב בנימין גולד
"וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ" (דברים כ"ב, ח')
נמצאים אנו בעיצומו של חודש אלול. כל יהודי מנסה ומשתדל להיטיב דרכיו לפני בא היום הגדול והנורא יום הדין, יש המקבלים על עצמם חיזוקים וקבלות, כדי לחזור בתשובה ולשנות דרכיהם ומעשיהם, למען ירחם עליהם ריבון העולמים ויכתבם בדבר ישועה ורחמים.
דרוש נפלא על אופן קבלת הקבלות לחוזר בתשובה, אומר מרנא ה'חתם סופר' על פסוק זה של חיוב מעקה בבית, וכך הוא כותב: "'כי תבנה בית חדש' – כשאדם רוצה לחזור בתשובה ולבנות עצמו מחדש בדרכים מתוקנות, 'ועשית מעקה לגגך' – הוא צריך לעשות לעצמו מעקות וגדרים, כדי לחזק את הרהורי התשובה שבו בקבלות, סייגים וגדרים שימנעו ממנו לחזור לדרכיו הרעות, 'ולא תשים דמים בביתך' – יש לו להיזהר לא לעשות גדרים סייגים וקבלות שלא יכול לעמוד בהם, או שיכול להכשל בהם, 'כי יפול הנופל ממנו' – כי אם ייקח על עצמו קבלות שקשה לעמוד בהן וגדרים וסייגים שיכולים להכשילו בגלל קושיים, סופו הוא שיפול הוא בגלל הגדרים עצמם ששם לעצמו".
הדרכה חשובה עד מאד כותב כאן ה'חתם סופר' בדרכי התשובה: היצר הרע מתוחכם הוא עד מאד, ולפעמים מעודד את החוזר בתשובה לקבל על עצמו קבלות חזקות מאד, כי יודע שלא יוכל לעמוד בהן ויכשל. או שיודע הוא שאם אדם יקבל על עצמו קבלה חזקה, יכול הוא לשכנעו להרפות רק בקצתה, ובזה יבא להכשילו בכולה. ולכן כמה יש להיזהר מאד בקבלות שמקבלים אנו על עצמנו, כדי להתחזק בדרכי התשובה, תמיד לקבל קבלות קטנות שאפשר לעמוד בהן, באופן שגם אם היצר יחליט להסיתנו מהן, הרי בנקל נוכל לו!
עלינו לזכור! שהיצר תמיד מנסה להפילנו בדברים קטנים, ובאמת כוונתו שאם יצליח בקטנים – יכשילנו בגדולים, ולכן אם קבלנו על עצמנו קבלה חזקה, והיצר מסיתנו לעבור עליה רק במקצת ממש, לא לוותר על כלום! כי כך דרכו לשכנע את האדם לעבור רק על מקצת קבלותיו, ובזה יכשילו בכולן, ולכן לכתחילה הורונו גדולי המוסר, שלא לקחת קבלות חזקות מדי, כדי לא ליפול ברשתו של היצר, וגם כי רק בקבלות קטנות נוכל ליצר הרע בס"ד.
●●●
מעשה נפלא סיפר הגאון הצדיק ר' יעקב גלינסקי זצ"ל, מימי נעוריו בישיבת נובהרדוק, והובא בספר 'להגיד':
"כשלמדתי בישיבת נובהרדוק בביאליסטוק, הגיעו הימים של ערב מלחמת העולם. המחסור במזון הלך והחמיר עד שלא היה לחם, ובלי לחם אי אפשר ללמוד. ראש הישיבה ניגש אלי באומרו, כי הבטיחו לו לחם לתלמידים מהמאפיות של היהודים, אלא שאנו בשעת סכנה, הכריזו על שעת חירום, ואם יראו בחור ישיבה הולך לכיוון המאפיה, הוא יכול להסתכן. 'לכן חשבתי שיעקב גלינסקי מסוגל להתחמק מעיני הצבא בשלום ולהביא לחם, כי אתה נמוך קומה ודל בשר, אם תלבש מכנסיים לא ארוכים וכובע טמבל, תיראה כילד צעיר. כך תפסע בצדי הדרך הראשית, ליד כיכר העיר תלך שמאלה, וימינה לכיוון המאפיה, תתחנן אליהם כי ימלאו את הבטחתם, תיקח בידך שק, וכמה שתצליח להכניס, תביא!'".
ממשיך הרב גלינסקי לספר: "יצאתי לדרך, כאשר הלכתי עם עיניים למטה. הייתה לי תחושה כי משהו מתרחש ליד הכיכר. השתרר שקט ברחוב, שאלתי גוי שפסע לצידי האם מתקיים כאן אירוע מסוים? והוא השיב לי: 'תמתין ותשמע בעוד חמישה רגעים את הפרזידנט!!'. כמדומה שהיה זה נשיא פולין בעצמו שנשא נאום בכיכר. המתנתי לנאומו של הנשיא, כי היה מסוכן להמשיך ללכת.
"הנשיא החל את דברו, ותוכן הדברים היה אודות הויכוח החריף, שהתנהל באותם ימים בפרלמנט הפולני: האם להיכנע לתביעותיו של היטלר, ולתת לגרמניה את עיירת הנמל 'דאנציג', או להיכנס עמה למלחמה. 'אזרחים יקרים!', פנה הנשיא לאזרחי העיר. 'ידוע לכל, כי מתנהל ויכוח חריף בפרלמנט, דאנציג מוקפת באדמות גרמניה, דאנציג מכל שלושת צדדיה מוקפת בתחום גרמניה, הרוצה לעבור לצידה השני של גרמניה דרך פולין, נזקק לויזה או לחילופין לעקוף בדרך ארוכה. היטלר [ימ"ש] מבקש שיתנו לו רק את דאנציג ובכך הוא ימנע ממלחמה. בפרלמנט סוערות הרוחות לכאן ולכאן, האם לתת או לא'. המשיך הנשיא ואמר: 'אם הייתי בטוח שמספיק לו דאנציג הייתי נותן לו, יש לנו כתחליף עיר נמל אחרת, אבל היטלר לא רוצה את דאנציג, הוא מעוניין בוורשה, רק שרוצה בדאנציג כתחילת דרך קלה ללא מאמץ. אם כן, בסופו של דבר הרי נילחם על וורשה, אז כדאי להתחיל כבר עכשיו, לשם מה נעניק לו את דאנציג בחינם? נילחם על דאנציג וכך לפחות יהיה קל בהמשך הדרך! אני מודיע בזאת', סיים הנשיא, 'על סירוב מוחלט להצעת גרמניה ופתיחת חזית המלחמה!!'.
"בהכרזה זו החלה המלחמה, בעלי המאפיה שהיו בנאום לא שבו לעבודה. הפאניקה החלה, והכל החלו לחשוב על חייהם. לא הייתה מאפיה יהודית פתוחה, בלית ברירה שבתי לישיבה בחוסר כל. כאשר עמדתי בפתח הישיבה, שאלו אותי איפה הלחם שציפינו לו? אמרתי להם כי אין לחם, כי הייתה 'שיחה מוסרית' מהפרזידנט של פולין! הגיבו הבחורים: 'אוי, עוד פעם יענקל"ה והבדיחות שלו?!'…
"סיפרתי להם את השתלשלות הדברים, וביארתי את כוונתי באמרי 'שיחת מוסר מנשיא פולין', שהרי הנשיא אמר דברים עמוקים לענייננו במלחמת היצר: היצר הרע בא לבחור, ואומר לו: 'בסדר ג' בחצי השעה האחרונה אל תלמד. אין לי צורך ביותר, רק חצי שעה זו!'. מי שחכם מבין, שהיצר לא רוצה רק סדר שלישי, הוא מעוניין שלא תלמד כלל, וזה מה שאמר נשיא פולין: לכל אחד יש קו אדום אותו לא יעבור, ואם כן הרי על סדר א' ודאי תיאבק בכל הכוח, לכן למה לך להתחיל את המלחמה באיחור, לאחר שהיצר הרע יהיה הר גבוה, תתחיל את המלחמה כבר על חצי שעה בסדר ג'!!"…
יש יהודי שהקו האדום שלו זה שמירת שבת, היצר הרע בא אליו עם בקשה לזלזול במצוות קלות לכאורה, אומר לו 'נשיא פולין' כביכול: אם תזניח עתה מצוות קלות – בסוף תגיע למאבק על שמירת השבת, למה להמתין? תיאבק עכשיו על עבירות קטנות כדי לנצח במלחמה, לפני שהוא יגבר עליך!! וזו המלחמה האמיתית והקשה, בדברים הקטנים, במצוות שאדם דש בעקביו, בהן מוכרע הקרב בסופו של דבר…