היכן המעלה הגדולה להניח תפילין ?

ט' באייר תשפ"ב - סימן כ"ה- סעיף ב'- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה היה נוהג הרא"ש כשהגיע לברכת 'עוטר ישראל בתפארה'? ומדוע צריך אדם להיזהר שיהיו עליו תפילין בשעת קריאת שמע?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ה סעיפים ב' – ד']  

מעלת היציאה מהבית כשהוא מעוטר בטלית ותפילין

יש מעלה גדולה על פי הזוהר, לצאת מביתו בבוקר כשהוא מעוטר בטלית ותפילין, וללכת לבית הכנסת, אלא אם כן הוא צריך לעבור בדרך במבואות המטונפים, שאז הוא לא יכול ללבוש את התפילין בבית, ולכן באופן כזה, ילך לבית הכנסת עם הטלית והתפילין כשהם בתוך הכיס שלהם, ושם ייצא לחצר בית הכנסת, ויניח שם את התפילין, וייכנס לבית הכנסת כשהוא מעוטר בטלית ותפילין, או לחילופין, אם הוא יוצא מהבית כשעדיין חשוך בחוץ, ואינו יכול להתעטף בטלית ותפילין בבית, ילך מהבית כשהטלית והתפילין בכיסם, ויניח אותם בחצר בית הכנסת, וייכנס לבית הכנסת כשהוא מעוטר בטלית ותפילין, ומבואר בשולחן ערוך, שכל זה מדובר באדם שאינו זהיר בטלית קטן, אבל אדם שזהיר בטלית קטן, אינו צריך ללבוש את הטלית גדול בבית, אלא יכול רק להניח תפילין, ואת הטלית ישאיר לבית הכנסת, אבל העולם נהגו גם להתעטף בטלית גדול בבית ולברך עליו ולפטור בזה גם את הטלית קטן, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו' בשם האר"י, שהאר"י היה נוהג להעדיף את מעלת ההליכה לבית הכנסת כשהוא מעוטר בטלית ותפילין, על פני מעלת עשרה ראשונים, ולכן היה ממתין בבית עד שיאיר היום, והיה מתעטף בטלית ומניח תפילין ויוצא כך לבית הכנסת.

נוהגים למשמש בתפילין בברכת 'עוטר ישראל בתפארה'

הרא"ש היה ממתין מלהניח את התפילין עד שהיה מגיע לברכת 'עוטר ישראל בתפארה', שברכה זו היא שבח והודאה להקדוש ברוך הוא שזיכה אותנו במצות תפילין, ואז היה לובש את התפילין, אבל המשנה ברורה אומר, שאנו לא נוהגים כך, אלא אנחנו מניחים תפילין לפני ברכות השחר, אבל יש נוהגים, שכאשר מגיעים לברכה זו, ממשמשים בתפילין.

שיהיו תפילין עליו בשעת קריאת שמע

צריך אדם שיהיו עליו תפילין בשעת קריאת שמע, כדי שלא יהיה נראה כמעיד עדות שקר בעצמו, שהרי הוא אומר, 'וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך', ואין לו תפילין על הראש, ומביא המשנה ברורה, שלפי זה, גם כאשר אדם אומר 'ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך', גם שם הוא צריך שהוא לא יהיה נראה כמעיד עדות שקר בעצמו, ולכן, יכניס בליבו אהבת ה' כשאומר את המילים האלו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן