האם שיער הפוסל בציצית משתנה בין חוט עבה לחוט דק ?

ט"ז בניסן תשפ"ב - סימן י''ב אמצע סעיף א' ''ולרבינו תם'' -סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה היא שיטת רבינו תם בדין נפסקו חוטי הציצית? ומה הוא שיעור 'כדי עניבה'?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן י"ב סעיף א' באמצעו – סעיף ג']  

שיעור הפוסל בנפסקו חוטי הציצית

חוטי ציצית שנפסקו, הדין הוא, שאם נשאר בחוט שיעור 'כדי עניבה', הציצית כשרה, ולכתחילה, כאשר עושים ציצית מחדש, צריך שיהיה בחוטי הציצית שיעור של י"ב גודלים, ומבואר לעיל במשנה ברורה, שצריך להיות ד' גודלים של גדיל, וח' גודלים של ענף, ואם נפסקו החוטים לגמרי שאפילו כדי עניבה לא נשאר בהם, הציצית פסולה, ושיעור כדי עניבה הוא לא מצד אחד של החוט, אלא רק אם נפסק לגמרי משני הצדדים של החוט, אז זה נפסל, כלומר, הרי חוטי הציצית באמת הם ארבעה, רק שכופלים אותם שיהיו שמונה חוטים, וכדי לפסול את הציצית, צריך שהחוט ייפסק בשלימות משני הצדדים של החוט, אבל אם זה נפסק מצד אחד לגמרי, ומהצד השני נשאר בו כדי עניבה, זה כבר מספיק בשביל שהציצית תהיה כשרה, ויותר מזה, לפי השיטה הראשונה שמובאת כאן בסעיף, גם אם נפסקו ארבעת חוטי הציצית מצד אחד לגמרי, ובצד השני נשאר כדי עניבה בלבד, זה כבר כשר, ומסתפק המשנה ברורה, באופן שנשאר קצת מצד זה וקצת מצד זה, ובצירוף שניהם יש כדי עניבה, האם מצרפים את שני הצדדים.

שיטת רבינו תם בנפסקו חוטי הציצית

בחלקו השני של הסעיף, מובא שיטת רבינו תם שסובר, שהמקסימום של פסיקת הציצית, זה שני חוטים, אבל אם נפסק שלש חוטים מצד אחד, זה כבר לא טוב, ומבאר המשנה ברורה, שהעניין בזה הוא, כיוון שכאשר היו עושים תכלת, אז היה שני חוטים של לבן ושני חוטים של תכלת, ולכן, צריך שיהיה מין אחד שלם, וכאשר נפסקו שני חוטים יש עדיין מין אחד שלם, וכאשר נפסקו שלש חוטים, אין מין אחד שלם, אבל לכאורה, דבריו צריכים ביאור, משום שגם כאשר נפסקים שני חוטים, ייתכן שאין מין אחד שלם, שהרי ייתכן שכל התכלת נפסק, או כל הלבן נפסק, והיה יותר מתאים לומר שצריך שיישאר ממין אחד, וגם זה לא מדויק, על כל פנים זו שיטת רבינו תם.

שיעור 'כדי עניבה'

עוד מובא כאן מחלוקת, מה זה 'כדי עניבה', לפי רש"י, מהענף, כלומר, מהחוטים הנפרדים, ולפי ר"י, אם נשאר כדי עניבה מהגדיל עצמו, זה כבר כשר, וזה קולא יותר גדולה, ומנהג העולם כרש"י, ואם אי אפשר, יש לסמוך על שיטת ר"י.

שיעור 'כדי עניבה' בחוט עבה

עוד מובא כאן, שכדי עניבה לא בודקים לפי כל חוט וחוט בפני עצמו, ולכן, אם יש חוט של ציצית עבה, וכדי עניבה שלו זה שיעור גדול יותר, אנחנו הולכים לפי שיעור בינוני.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן