היום נלמד: ברכת 'הגומל'
יום רביעי כ"א באייר תשע"ז
מה פירוש "הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב"?
בפרק ק"ז שבתהלים, נזכרות הסכנות שהיו שכיחות במהלך הליכה במדבר, ישיבה בכלא, מחלה, והפלגה בים. לגבי כל אחד מדברים אלו מתוארת הסכנות השכיחות בו, הצעקה אל ה', וההצלה מהסכנה, ולאחר מכן, בפסוק נפרד לכל אחד, נאמר: "יוֹדוּ לַייָ חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם". ותיקנו חכמינו ז"ל שהודאה זו – לאחר ההצלה המוחלטת מהסכנה – תהיה באמצעות ברכת "הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב", כלומר, אף שאינני זכאי, גמלני טוב והצילני מן הצרה. וברכה זו היא חובה אף במקרה שלא נשקפה כל סכנה מוחשית במהלך ההליכה במדבר, או הנסיעה באניה, וכדומה. [שו"ע ריט, א, משנ"ב א, ב ו־ד, וביה"ל ד"ה יורדי, וד"ה חבוש]
האם מברכים 'הגומל' לאחר טיסה במטוס?
הטס במטוס – לדעת פוסקים רבים צריך לברך ברכת 'הגומל'; ומהם שסוברים שדווקא בטיסה העוברת מעל הים, אבל בטיסה העוברת רק מעל היבשה, אין לברך. ויש שסובר שבכל טיסה יש לברך ללא 'שֵׁם ומלכות'; ויש מגדולי ישראל שנהג שלא לברך כלל. והטס בטיסת מעבר עד למדינה אחת שאינה מקום יעדו, וממשיך ליעדו בטיסה אחרת, אינו מברך אלא בסוף מסעו; ואף אם שוהה בתחנת הביניים מספר ימים. אולם, הטס למקום כלשהו, אף אם מתעתד לשוב לביתו לאלתר, מברך 'הגומל' במקום היעד; ולאחר מכן, בשובו לביתו, מברך על טיסת החזור. [משנ"ב א, ושעה"צ א; ביאורים ומוספים דרשו, 1 ו־3]
האם אשה מברכת 'הגומל'?
ברכת 'הגומל' נאמרת בפני עשרה אנשים, והשומעים עונים 'אמן', ואומרים: "מי שגמלך כל טוב, הוא יגמלך כל טוב סלה". וכיון שנאמרת בפני עשרה אנשים, אין נשים מברכות 'הגומל', כיון שאין דרך אשה לברך בפני עשרה. ויש אומרים שראוי שתברך בפני נשים ואיש אחד. ואם מתקיים מניָן בביתה – יש שהורה שתברך; ואכן, יש הנוהגים שיולדת מברכת 'הגומל' על ההצלה מסכנת הלידה בפני עשרה אנשים המתפללים בביתה, או מתאספים לברית המילה, וכדומה; ויש הנוהגים שאף יולדת אינה מברכת. וקטן אינו מברך 'הגומל'; ואף אין מצות חינוך על כך, כיון שאינו יכול לומר "לחייבים", שהרי אינו בר עונשין. [משנ"ב ג; ביאורים ומוספים דרשו, 8-10; וראה כה"ח ג]