כתובות צ
על מה כתב החתם סופר ' ויגעתי הרבה ולא מצאתי'?
גר שנתגיירה אשתו עמו
החתם סופר (ע"ז סד.) כתב, שלא מצא מהו המקור של חז”ל למה שאמרו 'גר שנתגייר כקטן שנולד'. וז"ל: "ויגעתי הרבה ולא מצאתי מנ"ל לרבנן הא דכקטן שנולד ומותר באחותו ובתו ואמו" .
ויש המביאים את דברי בעל הטורים בפרשת כי תצא על הפסוק 'לא תטה משפט גר יתום' (דברים כד יז). שלא כתוב 'גר' 'ויתום' אלא 'גר יתום' כי גר הוא לעולם כיתום, שאין לו אב ואם, שהרי הוא 'כקטן שנולד דמי'. עיין בדבריו.
וב'משך חכמה' כתב שזה נלמד מן האמור לאחר מתן תורה, 'שובו לכם לאהליכם', והיאך היה מותר להם לשוב והלא מסתבר שהיו כאלו שהיו נשואים לעריות, אלא ודאי שבמתן תורה נעשו 'גרים' וגר שנתגייר כקטן שנולד דמי.
ויש לעיין בדבריו, שהרי כתוב שהעם 'בכה למשפחותיו' על עסקי עריות שנאסרו להם, ואם היו 'כקטן שנולד' ולא נאסרו להם העריות למה בכו. ולא מסתבר לומר שבכו על עריות שיאסרו לבניהם במשך השנים. ויעויין בהקדמה לשב שמעתת א באות ט', שכתב להדיא שבאמת לא היה דין 'כקטן שנולד' בגירות של מתן תורה, ועיי”ש במה שביאר בזה.
(קובץ גליונות – שירים אארוג)
ובגיליון אוצר החידות והידיעות לפרשת לך לך (קובץ גליונות) שע”י הרבנים הגאונים הר"ר מרדכי זיסקינד הגר והר"ר ומאיר שולביץ הביאו שבספר רביד הזהב כתב שמהפסוק 'ואת הנפש אשר עשו בחרן' זה המקור למה שכתבו חז"ל גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, וכ"כ בספר נחלת יעקב ובצידה לדרך. אמנם כבר קדמו בראב"ן (יבמות כג:) שכתב ואסמכתא לגר שנתגייר וכו', מ'ואת הנפש אשר עשו בחרן', ואמרו בבראשית רבה אברהם מגייר את האנשים ושרה את הנשים, והפסוק מעיד שאברהם ושרה שגיירום עשו אותם ולא יולדיהם. וכן מובא בשם הריב"ן ביבמות דף כ'.