כתובות פו
מדוע עבירה על 'עשה' חמורה יותר מ'לא תעשה'?
מכין אותו עד שתצא נפשו
למהר ולתקן, לפני המכה הבאה!
דברים מפורשים בנושא זה, נשמעו מפיו של מרן הרב שך זצ"ל בהזדמנות נוספת. היה זה לאחר פטירתו של רשכבה"ג, הגאון רבי חיים עוזר זצ"ל, כאשר נתבקש הרב שך, אשר כיהן באותם ימים כר"מ בישיבת קלעצק שהופקדה באותם ימים בידיו על ידי ראש הישיבה הגאון רבי אהרן קוטלר, לשאת שיחה בישיבה.
באותה שיחה מרגשת, אמר הרב שך דברים שמן הראוי להציבם לנגד עינינו תמיד. וכך אמר:
"הנה לכאורה, אם נשאל את עצמנו, מה חמור יותר: עבירה על 'לאו', או עבירה על 'עשה', ברור לכאורה שעבירה על 'עשה' חמורה פחות, שהרי אין עוברים עליה ב'קום ועשה' – אלא ב'שב ואל תעשה'. מעתה, יקשה לכאורה מדוע באשר למצות 'לא תעשה' – מוצאים אנו כי נקבע עונש של שלושים ותשע מלקות לעובר עליה, בעוד לגבי מי שמבטל מצות 'עשה' – מוצאים אנו (כתובות פ"א, ע"א) כי מלקים אותו עד שתצא נפשו?
אכן לאמיתו של דבר, אין זו קושיה. שהרי כאשר אנו מבקשים להעניש את זה שעבר על מצות 'לא תעשה' – מעשה העבירה כבר נעשה, ואת המעוות לא ניתן לתקן, אין לנו אלא להענישו על חטאו, ולשם כך – קצבה התורה עונש של שלושים ותשע מלקות.
לעומת זאת, כאשר אנו עוסקים במי שמבטל מצות 'עשה' – הרי עדיין בידו לקיים את המצוה, ומעתה, שורת הדין אומרת כך: "אנו נלקה אותו אמנם מכה אחת ויחידה, על כך שנמנע ברגע זה מלקיים את המצוה… מעתה, אם ישמע – מוטב, אולם אם לא ישנה את דרכו – הרי שממשיך הוא שלא לקיים את המצוה, ועל כך מגיעה לו מכה נוספת, אחת…
ושוב, אם יקבל – מוטב, אולם אם לאו – ילקה שוב ושוב, עד שתצא נפשו!"
כך הסביר רבינו, והמשיך: "כלפי מה אמורים הדברים? פשוט מאד, כאשר עלה הצורר לשלטון בגרמניה – היתה זו המכה הראשונה. היא נועדה לעורר אותנו, ולהשיב אותנו לדרך הישר. אכן, משלא התעוררנו – לא נותרה ברירה כי אם להכות אותנו במכה נוספת, וכך כבשו הרוסים את ליטא.
אולם אנו, עדיין עמדנו במריינו… מעתה, לא נותרה כל ברירה כי אם להכות אותנו במכה נוספת – קשה מקודמותיה, ונלקח מאתנו רבן של כל ישראל, הגאון רבי חיים עוזר זצ"ל, ולמה אנו עדיין מתמהמהים?"
הדברים נוקבים ויורדים עד תהום. גם אנו, כאשר פוגעת בנו מכה חלילה – נוטים לייחס אותה ל'מקרה', להתאונן על שפגעה בנו מידת הדין, או להקדיש את מלא תשומת הלב לחיפוש אחר דרכים שתוכלנה לפטור אותנו מעולה של הצרה, אולם לאמיתו של דבר, עלינו להבין כי המכה נועדה לעורר אותנו! עלינו להבין כי אם לא נתעורר – תבוא מכה נוספת בעקבות זו הראשונה, ואם גם המכה השניה לא תצליח לעורר אותנו מתרדמתנו – השלישית לא תאחר לבוא!
על כן, למה אנו מתמהמהים? נזדרז נא להבין את אשר דורשים מאיתנו מן השמים, נתקן את הדרוש תיקון, ובכך נחסוך מעצמנו מכות כואבות נוספות!
(מתוך 'אורחות חיים')