המשנה

שאלה

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול שאלה של בן דודי וכך הוא שואל : מדוע המשנה לא נכתבה יחד עם התורה שבכתב , למה אין ספר אחד שבו כתוב ביחד גם דברי התורה וגם דברי המשנה ?
וגם הוא שואל איפה אנו מוצאים ראיה שהתורה שבעל פה ניתנה מסיני ?
תודה רבה

תשובה

יונתן שלום וברכה

בתורה עצמה נאמר חיוב לפנות אל החכמים שהם יפרשו את התורה, מכאן למדים אנו שיש תורה שבעל פה.

וכך נכתב בתורה שבעל פה (דברים יז, ט-יג): 'וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט:  וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ:  עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל:  וְהָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְזָדוֹן לְבִלְתִּי שְׁמֹעַ אֶל הַכֹּהֵן הָעֹמֵד לְשָׁרֶת שָׁם אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ אוֹ אֶל הַשֹּׁפֵט וּמֵת הָאִישׁ הַהוּא וּבִעַרְתָּ הָרָע מִיִּשְׂרָאֵל:  וְכָל הָעָם יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ וְלֹא יְזִידוּן עוֹד'.

וכן (דברים לב, ז): 'שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ'.

יחד עם זאת כל מי שמכיר את מסורת ישראל יודע שהדברים נמסרו בדקדוק מדור דור, יעידו על כך תפוצות ישראל כולל קהילות שהיו מנותקות זו מזו, כגון יהדות תימן, ויהדות אשכנז, ובכל זאת כולם שמרו אלפים שנה על אותה מסורת בדיוק. דבר המוכיח שאין אפשרות להחדיר מסורת ולשנות אותה לתוך עם ישראל.

נקודה נוספת כיון שבורא עולם ברא את העולם ומסר לנו את התורה, כי אין קיום ותכלית לעולם בלי התורה, ואף הבטיח בתורה שהיא לא תשכח מפי זרעו של עם ישראל, בהכרח שמה שנמצא היום בידנו זו התורה וכך צריך לפרש אותה.

 

התורה שבכתב נמסרה בצורה שמוטל עלינו לעמול בה ולהבין אותה, כל מי שפותח את ספר התורה יכול לראות שצריך הסבר כיצד קוראים אותה וכיצד לומדים אותה.

בירושלמי נאמר שהבורא לא רצו שהגוים יוכלו לקחת את התורה ולהבין אותה. זה בעצם ספר קודים, שרק למי שיש את הצופן הוא יכול להבין אותה.

ח' טבת הוא יום שבו צדיקים מתענים, משום שלפני 2350 שנה בערך תורגמה התורה ליוונית. העובדה שיש אפשרות שגם הגוים יכולים להבין את התורה, ולא רק להבין אותה אלא שהפרשנות של הנכרים מחלחלת גם לתפיסה והבנה שלנו בדברי התורה.

בימינו אנו בהחלט התורה פורשה גם לרמה שאדם זר יכול להבין אותה, וזה בהחלט חסרון, אולם עקב מצב היהדות בימינו מוטל עלינו לעשות כן בכאב לב, כדי שהמוני בית ישראל שהתרחקו מהתורה יוכלו לשוב אליה.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א